Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Utskrift utan omsvep

Postades av 2004-08-18 17:48:33 - Johannes Strömberg, i forum asp - allmänt, Tråden har 14 Kommentarer och lästs av 544 personer

Halloj.

Kort o koncis fråga:
Går det att göra som följer, ladda en sida och få den utskriven direkt, m h a ASP. Jag vill alltså INTE ha någon dialog som poppar upp om att välja antal kopior, skrivare, magasin o s v (d v s den dialog man får upp när man tar Arkiv -> Skriv ut), utan jag vill ha det så att när sidan dyker upp så ska samma innehåll direkt ploppa ut i en skrivare kopplad till datorn.

Går detta att åstadkomma?

M V H
Johannes

Svara

Sv: Utskrift utan omsvep

Postades av 2004-08-19 07:57:44 - Johan Djupmarker

Förhoppningsvis går det inte, det skulle ju betyda att man kan göra en sida som skriver ut massa saker så fort man besöker den... Det vill INTE jag vara med om!

/Johan

Svara

Postades av 2004-08-19 17:04:24 - Johannes Strömberg

Förvisso, men ibland så skulle det vara bra att ha, speciellt för korkade kunder som p g a alla virus och spyware är livrädda för att trycka på något annat än AVBRYT. Vilket hade varit ytterst beklagligt i det här fallet.

Svara

Postades av 2004-08-19 18:58:20 - Rickard Dehlin

> <b>Förvisso, men ibland så skulle det vara bra att ha, speciellt för korkade kunder som p g a alla virus och spyware är livrädda för att trycka på något annat än AVBRYT.</b>

Knappast korkade kunder. Hellre kunder som trycker avbryt till allt än kunder som trycker Ok till allt. Utskrifter som sker via en Print popup är bara beklagligt. Lär kunderna att använda utskriftsfunktionen i webbläsaren istället.

Svara

Postades av 2004-08-19 19:59:33 - Johannes Strömberg

Jag säger givetvis inte att man ska trycka ok på allt. Men vissa tittar inte ens efter vad som står utan letar DIREKT efter en avbryt. Det är lite det jag vänder mig mot.

Det hade givetvis varit det bästa att använda sig av printknappen, men den här lilla snurran ska visas (måste visas) i fullskärm, vilket får till följd att alla knappar och lister är väck på sidan, således finns ingen printknapp.

Svara

Postades av 2004-08-19 20:06:17 - Rickard Dehlin

> <b>vilket får till följd att alla knappar och lister är väck på sidan, således finns ingen printknapp.</b>

Varför inte göra en vanlig länk till printdialogen då?

Svara

Postades av 2004-08-19 20:09:48 - Johannes Strömberg

Jo alltså den gör ju en window.print direkt när sidan laddas, vilket får upp printdialogen, vad jag önskade just i detta specifika fall är att inte ens behöva någon sådan dialog utan att det bara kommer ut tre kopior av sidan i skrivaren.

Svara

Postades av 2004-08-19 20:16:29 - Rickard Dehlin

> <b>Jo alltså den gör ju en window.print direkt när sidan laddas,</b>

Vilket du säger att dina användare klickar bort, vilket jag förstår. Så återigen, varför sätter du inte en vanlig länk som användarna kan klicka på för att skriva ut sidan?

> <b>jag önskade just i detta specifika fall är att inte ens behöva någon sådan dialog utan att det bara kommer ut tre kopior av sidan i skrivaren.</b>

Och det har JohanD berättat för dig att det varken går eller är att rekomendera.

Svara

Postades av 2004-08-19 20:20:41 - Johannes Strömberg

I detta fall är det att rekommendera, om det dessvärre inte går så tough luck. Jag vet dock att UniFaun har nån pryl som kallas Webprinter när man skapar fraktsedlar på postens Pacsoft online som spottar ut en sedel när man matat in uppgifterna.

Svara

Postades av 2004-08-19 20:30:27 - Rickard Dehlin

> <b>Jag vet dock att UniFaun har nån pryl som kallas Webprinter </b>

Om det är via ren HTML/CSS eller ev JavaScript så skulle jag gärna vilja se den lösningen. Annars kan du nog göra det mesta med en ActiveX-komponent.

Svara

Postades av 2004-08-19 20:50:49 - Johannes Strömberg

Det där är nog med allra största sannolikhet en ActiveX

Svara

Postades av 2004-08-19 21:44:45 - Ola Lindfeldt

De som direkt letar efter Avbryt-knappen utan att läsa vad som står på skärmen, behöver uppsöka professionell hjälp mot sin datorfobi! Jag har pratat med den sortens användare så jag kan intyga att de finns..

Svara

Postades av 2004-08-19 22:23:49 - Rickard Dehlin

Ola, jag tror att det är mig du svarar på. Citera gärna så är det lättare att se.

> <b>De som direkt letar efter Avbryt-knappen utan att läsa vad som står på skärmen, behöver uppsöka professionell hjälp mot sin datorfobi!</b>

Varför? Ska man behöva söka upp en psykolog för att man är okunnig?

> <b>Jag har pratat med den sortens användare så jag kan intyga att de finns..</b>

Ja och? Jag förstår inte. Jag förespråkade att man skulle undervisa och ge dem hjälp så att de förstår hur det fungerar. Ingen har sagt att okunniga/rädda användare inte finns.

Svara

Postades av 2004-08-20 09:59:03 - Ola Lindfeldt

Rickard, nej jag svarade på Juggernauts
"speciellt för korkade kunder som p g a alla virus och spyware är livrädda för att trycka på något annat än AVBRYT. Vilket hade varit ytterst beklagligt i det här fallet. "

Vilket jag vill understryka hur beklagligt det är att vissa användare inte ens LÄSER
VANLIGA INSTRUKTIONER PÅ SVENSKA utan bara letar efter att "avbryta", "ångra", "fika", "gå hem"..

Den var ingen kritik mot ditt inlägg utan kritik mot korkade användare som vägrar läsa instruktioner.

Det är likadant med folk som inte kan hantera en bil de inte kört förut.
De blir hysteriska, och lägger in backen när det egentligen letade efter knappen till tanklocket.
I stället för att stanna bilen och läsa i instruktionsboken..

Men du kanske är en sån där som tycker att allt är SYSTEMENS fel och att ALLA system skall stödja alla användare, oavsett hur handikappade de är..? ;-)

Användare ställer krav på oss! Vi kan och bör ställa mer krav på dem..

Ola

Svara

Postades av 2004-08-20 10:08:40 - Rickard Dehlin

> <b>Rickard, nej jag svarade på Juggernauts</b>

Ah, då är det något problem med forumet, för i listningen överst så ser det ut som du svarade på mitt inlägg, därför frågan. Som sagt, citering är bra. :-)

> <b>Men du kanske är en sån där som tycker att allt är SYSTEMENS fel och att ALLA system skall stödja alla användare, oavsett hur handikappade de är..? ;-)</b>

Jag drar åt det hållet ja. Inte till 100% dock. Däremot är jag en stark förespråkare för att användare oftast inte är dumma utan bara okunnig/rädda och att man löser det med utbildning/förklaringar och inte genom att via tekniken försöka styra användarna.

Jag jobbar ju som sysadmin på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. IT här är ju ett hjälpmedel för verksamheten och inget självändamål. Vårdpersonalen ska inte behöva kunna IT, de ska behöva kunna applikationerna som behövs för respektive verksamhet. Många som jobbar här är grymt intelligenta och kunniga inom sina områden så att såga dem som psykologbehövande och handikappade (ja, jag såg din smiley men jag tycker inte det är roligt för det) för att de inte är IT-kunniga tycker jag är ett grovt påhopp.

Svara

Nyligen

• 08:28 Butiksskyltar: Hur upplever utbude
  • 22:31 Slappna av
  • 19:55 kick-off med fokus på hälsa?
  • 19:53 kick-off med fokus på hälsa?
  • 16:24 Föreslå en skönhetsklinik online
  • 16:23 Föreslå en skönhetsklinik online
  • 18:42 Hvor finder man håndlavede lamper
  • 18:41 Hvor finder man håndlavede lamper

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 570 786
27 960
271 761
756
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies