Det finns två fält i tabelen som är aktuella, datum och senast. Bägge i formatet datum/tid. Datumhantering är klurigt ibland. Spontant säger jag att inlägg 2 som du inte ser är postat senare än kl 9 som du anger. Du kan även testa kommandot between för att ställa frågor. För att bara fråga mot ett fält kan du även i fältet t_forum.senaste skriva in skapa-datumet så har du all matematik ett och samma fält vilket kanske kan förenkla din syntax. Hej Pelle. Jag har den funktionen. Till skillnad från cookie så använder jag ett datum i databasen istället men principen är densamma.Räkna antal medelande
Det jag vill göra är att räkna nya inlägg ifrån en given tid.
Så här ser min SQL ut nu (tagen direkt ifrån ACCESS):
<code>
SELECT Count(t_forum.ID) AS AntalförID, t_forum.datum, t_forum.senaste
FROM t_forum
GROUP BY t_forum.datum, t_forum.senaste
HAVING (((t_forum.datum)>#9/26/2004 9:43:5#)) OR (((t_forum.senaste)>#9/26/2004 9:43:5#));
</code>
Problemet är att jag inte får till det att räkna rätt, i detta fallet så finns ett nytt datum och ett nytt senast, jag ville alltså ha fram svaret 2 men får fram ett.
( jag skulle ju kunna "fuska" och lägga ihop rs(0) + rs(1) men det känns inte rätt)
[REDIGERAT]
Det är mycket märkvärdigt det här. Jag hadde suttit länge och väl med dena SQL, och väl när jag hadde skickat in frågan, så slog blixten ner...
<code>
[SELECT Count(t_forum.ID) AS AntalförID
FROM t_forum where (t_forum.datum)>#9/26/2004 9:43:5# OR (((t_forum.senaste)>#9/26/2004 9:43:5#));
</code>
[REDIGERAT]
Det ser i alla fall ut som om det är fel, jag tycker att den inte räknar korrekt. Jag vore tacksam om någon vill ta sig en titt på min SQL!Sv: Räkna antal medelande
Senaste borde du hämta med getdate() eller now() - inte något du anger, såvida inte du vill ha ett historiskt intervall på något sätt.
Sen bör påpekas att om du på din aspsida skriver session.lcid = 1053 så kan du skriva frågor i stil med where t_forum.datum > #2004-09-26 09:43:05 ....Sv: Räkna antal medelande
Det som ställer till det är att Datum kommer när en ny diskussion har startat, senaste är svar på en diskussion.
Som jag tänkte, så jämför jag ifrån coockie och till det senaste inlagda(Date eller Senaste).
Hu skulle du göra SQL:en?Sv: Räkna antal medelande
Jag kollar efter alla poster som är nyare än den timestampen som sätts, dvs where posted >= sisthär.