problem med sql-satsen i mitt forum
När jag listar mina forum och klickar på ett av dem så är det ämnet som bestämmer vilket inlägg som ska visas, adressraden är till ett forum http://webbisen.com/Forum/visa.asp?id=2&Amne=Humor&Amne=Skämt där variabelvärdet skämt ska hämtas från db.
Min SQL-sats är
varAmne= Request.QueryString("Amne")
Set rs = objConn.Execute("SELECT tblForum.forumID, tblForum.ForumNamn, tblForumInlagg.forumID, tblForumInlagg.forumNamn, tblForumInlagg.forumAmne, tblForumInlagg.forumInlagg, tblForumInlagg.forumDate, tblForumInlagg.from "&_
"FROM tblForum INNER JOIN tblForumInlagg ON tblForum.forumID = tblForumInlagg.forumID WHERE tblForumInlagg.forumAmne = "& varAmne)
och jag får detta felmeddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.18-log]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ' Skämt' at line 1
/Forum/visa.asp, line 61
Hur ska jag formulera min WHERE-sats?
Svara
Sv: problem med sql-satsen i mitt forum
Hej!
Du anger inte att du ska jobba mot "tblForumInlagg" tabellen någonstans.
Efter FROM skriv: "tblForum, tblForumInlagg", så kanske det går bättre.
//Håkan
Svara
Sv:problem med sql-satsen i mitt forum
Nu får jag
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.18-log]Not unique table/alias: 'tblForumInlagg'
/Forum/visa.asp, line 61
Svara
Har du någon tabell som heter tblForumInlagg?
Är den i så fall rättstavad?
Testa annars att ge tabellerna ett alias.
Tex FROM tblForum AS tblA, tblForumInlagg AS tblB.
Byt sen ut alla tabellreferenser mot dina aliaser.
//Håkan
Svara
Alla tabeller är rättstavade, fick frågan direkt från access när jag skapade en sql-fråga
Svara
Jag löste det genom att läägga in ett trådID som är en räknare med unik nyckel och satsen varTID= Request.QueryString("tid")
Set rs = objConn.Execute("SELECT * FROM tblForumInlagg WHERE tradID = "& varTID)
Svara
Japp just de ja
i den tidigare SQL- frågan hade du glömt att sätta '-tecken runt strängen
sista raderna skulle vara
"FROM tblForum INNER JOIN tblForumInlagg ON tblForum.forumID = tblForumInlagg.forumID WHERE tblForumInlagg.forumAmne = '"& varAmne &"'"
Notera ' .. ' runt variabeln varAmne som ju är en sträng.
/Staffan
Svara