jag skriver följande sats: Jag skriver så: Vilken databas är det? Det är Access database jag använder. Jag har testat att det går köra den satsen där. Om du skriver ut och klistrar in sqlinsert i en Access-fråga, går det att köra den då (exakt den strängen som skrivs ut)? Nej, utan jag skrev så: Ja, men för att se vad som är fel så testa följande: Min VB-script ser ut så här: Hej! Hej, jag vill bara tacka alla som har hjälpat mig. Jag har löst problemet. Det en knapp som inte var definerad, så gav "insert" sats några tumma fälder.Insert into
sqlInsert = "insert into TIME_TimeTable (UserName,Position,RegDate,RegTime,"
sqlInsert = sqlInsert + "ProjectID,PhaseID,PartID) "
sqlInsert = sqlInsert + "values('WY',1,#"&date()&"#,5,"&Request.Form("sel_proj")&", "
sqlInsert = sqlInsert + "14,4)"
conn.Execute sqlInsert
fick jag felmedlande:Syntax error in INSERT INTO statement.
Vad kan det beror på. Hjälp!!!!!Sv: Insert into
----------------------------------------------
Datum = Date()
SelProj = Request.Form("sel_proj")
Nr = 14,4
SQLinsert = INSERT INTO Time_TimeTable (username, position, RegDate, RegTime, ProjectID,PhaseID,PartID) VALUES (WY, 1, '" & Datum & "', 5, '" & SelProj & "', " & Nr & " )"
----------------------------------------------
Skrev om den lite för läsbarhetens skull och la datum och Request.Form och 14,4 i varsin variabel.
Sedan har du fler fältnamn än värden (7 st i tabellen men bara 6 fältvärden som skall matas in).
Och dessa bör nog ligga i samma inbördes ordning.
Funkar inte detta, så prova dig fram genom att plocka bort fältnamn och fältvärden till du ser var felet ligger.
Börja med en kort SQL-sats:
SQLinsert ="INSERT INTO time_table (username) VALUES (värde)"
Om detta går, så bygger du vidare med nästa fältnamn och värde till du ser vilket som inte funkar.
mvh
TorbjörnSv: Insert into
UserName = "WY"
RegDate = date()
RegTime = 7
ProjectID = Request.Form("sel_proj")
PhaseID = 14
PartID = 26
sqlInsert = sqlInsert + "values('"&UserName&"',1,'"&RegDate&"',"&RegTime&","&ProjectID&", " &PhaseID& ","&PartID&")"
conn.Execute (sqlInsert)
Men fick jag fortfarande samma fel medlande:
Syntax error in INSERT INTO statement.
Vad kan det bero på? Hjälp!!!!!!!!!!!Sv: Insert into
Testa skriv ut sqlinsert strängen innan du exekverar den. Hur ser den ut?Sv: Insert into
Sv: Insert into
Sv: Insert into
INSERT INTO TIME_TimeTable ( UserName, [Position], RegDate, RegTime, ProjectID, PhaseID )
SELECT ('WY', 1 , '2001-08-23' , 7, 64 , 14)
Detta fungerar bra i Access databasenSv: Insert into
ASP-kod:
...
...
Response.Write "sqlInsert = " & sqlInsert
Connection.Execute(sqlInsert)
...
...
Klipp ut _exakt_ den sträng som skrivs ut på sidan, testa den i Access samt posta gärna den här så att vi kan se hur den ser ut, så ser man lättare felet.Sv: Insert into
<% dim UserName
dim RegDate
dim RegTime
dim ProjectID
dim PhaseID
dim PartID
dim Comment
dim Hours
UserName = Request.Form("sel_med")
RegDate = date()
RegTime = Request.Form("Tid")
ProjectID = Request.Form("sel_proj")
PhaseID = Request.Form("Fas")
PartID = Request.Form("Aktivitet")
sqlInsert = sqlInsert + "values('"&UserName&"',1,'"&RegDate&"',"& RegTime&","&ProjectID& "," &PhaseID& ","&PartID&")"
conn.Execute (sqlInsert)
rs.Close
set rs = nothing %>
Vad ska jag klippa ut? Jag begripper inte hur VB-script fungerar i Access. Tack, hjälpa migSv: Insert into
Tror jag har haft liknande problem! Byt namn på tabellen så att du inte har med "_" (understreck) i namnet! VB verkar inte gilla sådana namn.
MVH
MackanSv: Insert into