Jag har fälde som skickar in date() i ASP, och detta blir automatist formulerad till "9/12/2000". I min Access database visar datum "2000-12-09". Det enklaste sättet är att se till att din server (den som du kör ASP på) är inställd på svenskt datumformat. Det gör du som man brukar. Nu finns det säkert en smart lösning på detta via Format, som jag inte behärskar men detta kanske fungerar: Tack! Funktionen fungerar jätte bra! Kanske kan jag få hjälp av dig nästa gången också. Ha en bra dag! Om man vill ha en liten funktion kan man istället skriva: Som jag sa så fanns det säkert något bättre :)Format date
Nu har jag ett problem. När jag kör "update" sats, fick jag fel medelande att säge "Data type mismatch in criteria expression." Hur ska jag göra för att ASP och Access date format bli samma?Sv: Format date
Förutsätter naturligtvis att du har "hands on" tillgång till servern.
Annars är det bara att sätta igång och skriva datumomvandlarfunktioner, som tar emot amerikanskt datum och returnerar ett svenskt.Sv: Format date
Function svDatum(amDatum)
Dim amAr
Dim amManad
Dim amDag
'9/12/2000 Amerikanskt datum
amAr = Year(amDatum)
amManad = Month(amDatum)
amDag = Day(amDatum)
'Eftersom 1-9 enbart är en postition lång och ska vara två
'måste detta läggas till om det behövs. Fast inte för år.
If Len(amManad) = 1 Then
amManad = "0" & amManad
End If
If Len(amDag) = 1 Then
amDag = "0" & amDag
End If
'Formatera till ett svenskt datum och sätt retur
svDatum = amAr & "-" & amManad & "-" & amDag
end function
Detta är bara ett sätt och kanske inte heller det smidigaste. Som sagt kolla på Format i hjälpen eller återvänd till Pellesift under de närmaste dagarna så kanske du kan hitta en bättre version än min.
Det var dessutom ett tag se jag skrev i ASP så se upp med syntaxSv: Format date
Sv: Format date
Function svDatum(Value)
svDatum = Year(Value) & "-" & Right("0" & Month(Value), 2) & "-" & Right("0" & Day(Value), 2)
End FunctionSv: Format date
Din funktion är verkligen mycket effektivare. Lägg upp den på Tips & Trix vetja!