Hej! Du får ha någon tabell där du lagrar vad användaren skall söka efter samt en flagga om sökningen har lyckats. Sen när du kör ditt script varje dygn så kollar du bara de kritierier som inte ännu uppfyllts och mailats. Hej! nja ... detta är inte ett bra sätt att bygga databasen på.Automatisk mail efter sökning i databas!!!!!
Jag har en databas med en del information i. Jag skulle vilja ha hjälp med följande................
En användare skall i en databas kunna skriva in ett visst sökbegrepp, t.ex. stockholm, blå, järnväg osv. Han skall även ange sitt namn, och sin e-mail-adress.
1 gång per dygn skall databasen sökas igen och om det finns ngt som stämmer med hans kriterier, så skall ett e-mail skickas i väg till vederbörande med viss information ur databasen.
Ett problem kan vara att han bra skall ha informationen endast en gång om att eftersökt information finns. Och inte 1 gång per dygn.
Tänk om jag kunde få hjälp och tips för att kunna få det här att fungera. Min kunskapsnivå är mycket liten gällande programering, ASP osv.
Hoppas på finurliga lösningar
Mvh KennethSv: Automatisk mail efter sökning i databas!!!!!
Sv: Automatisk mail efter sökning i databas!!!!!
Som jag skrev har jag mycket liten kunskap, men jag skall föröka att få till det hela. Jag hoppas att jag kan få ställa en del frågor!
Jag skall skapa en databas, med följande fält.
Namn
Email
Password
Ja/nej
Date
Sökord
Min första fråga är kan man ange sökordet kommaseparerat t.ex. Blå, Blomma, Tåg osv. Eller skall jag skriva ett antal olika fält för sökord som......
Sökord1
Sökord2
Sökord3 osv.
Min andra fråga är, användaren måste under resans gång kunna radera och ändra sina sökuppgifter. Då tänker jag att han skall ha ett password så att han kan gå in och ränsa bort tidigare sökbegrepp. Dvs så att endast Namn, Email och Password finns kvar.
Tycker Du att det hela låter genomförbart, eller finns det ngt mer som jag bör tänka på.
Mvh KennethSv: Automatisk mail efter sökning i databas!!!!!
Den blir "lite stel" eftersom det inte går att göra speciellt bra sökningar med kommaseparerade strängar.
Själv skulle jag bygga något sådant här:
tabell med alla användare:
tblUsers
- fldUserID <PK INT (räknare)>
- fldFullName <text(200)>
- fldEmail <text(150)>
- fldPassword <text(64)>
- fldMailSent <Date>
tabell med alla användarens sökord:
tblKeyWords
- fldKWId <PK INT (räknare)>
- fldOwner <INT>
- fldWord <text(255)>
skapa sedan en 1:N relation mellan tblUsers.UserID : tblKeyWords.fldOwner
på detta sätt så kan användaren lägga till precis så många sökord som han/hon vill ha
cya,
PatrikB