Tjena, Du kan inte ha igång microsoft Access samtidigt och ha tabellen öppen. Du måste också dela ut skrivrättigheter till usern ALLA eller GUEST. Hej. Hej igen och tack för snabba svar! Hej igen. HejAkut ASP/Access-problem!
Jag inte kan lägga till en post i min databas. Jag använder ADO och Access2000. Databasfilen ligger på ett nätver och är INTE satt till "Read-only". Jag får följande felmeddelande.
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Cannot update. Database or object is read-only.
ADOAnropet:
set oRS = server.CreateObject("ADODB.Recordset")
oRS.Open strSQL, strCon, 1, 2
oRS.AddNew
ors("MessTitle") = "TITEL"
ors("MessText") = "TEXTEN"
oRs.Update
strCon ="driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=F:\Inetpub\wwwroot\eProcOnline.mdb;persist security=false"
Vad kan vara fel?Sv: Akut ASP/Access-problem!
/PelleSv: Akut ASP/Access-problem!
Undrar bara ifall du använder dig av rätt cursors när du öppnar tabellen
(1, 2). 1 betyder väl forward only? Vet inte om det gåt att uppdatera då. Testa 2, 3...
Philip.Sv: Akut ASP/Access-problem!
Nu är det nästa problem som jag trodde att jag var av med. Med jämna mellanrum dyker följande felmeddelande upp.
Provider error '80004005'
Unspecified error
Den fastnar på ASP-raden som kör oRS.open
Det verkar som om det är nåt typ av lås eller så för det funkar som sagt klockrent ibland.
\PeterSv: Akut ASP/Access-problem!
Kolla så du säkert stänger dina recordset och connections när scriptet har körts. Ifall du inte stänger t.ex. connection skulle jag kunna tänka mig att ett sådant fel kunde uppstå.Sv: Akut ASP/Access-problem!
Kolla connectionsträngen. Kan inget om nätverk men nog ser det ut som om du försöker accessa en DB lokalt.
Testa också att byta drivrutin.