Jag undrar hur man skriver ut antalet (t.ex. 1 st) poster som i kolumnen "status" har texten online. Jag vill alltså inte lista posterna eller något sånt bara skriva ut med sifror hur många poster som i kolumnen "status" har texten "onlin". SELECT COUNT(status) FROM dinTabell WHERE status = 'online'; Får det inte riktigt att funka...får följande meddelande: Jag har skrivit följande: förlåt...men vad menar du? Testa detta: Nu får jag en helt blank sida, utan något felmeddelande. Men jag vill ju skriva ut antalet!!! prova det här: Trodde ett tag att jag inte skulle få se någon lösning på detta problem. Men nu funkar det efter att jag skrivit så som Danne N tipsade om. Tack alla hjälpsamma människor!!! Eftersom vilkoret anger att statusen skall vara satt till värdet "online". ÄR det onödit att räkna antalet värden för det fältet. Du kan istället använda funktionen COUNT(*). SQL satsen ser du ut: I detta fallet gör det ingen skillnad om han skriver COUNT(status) eller COUNT(*), eftersom han även har status i villkoret. Jag hänvisar vidare till en artikel jag skrivit ang. COUNT(*) som Pelle ska lägga upp på Pellesoft så fort han får tid. Tror du formulerade dig fel. Det är skillnad på att skriva COUNT(status) eller COUNT(*). Resultate blir desamma. Skillnaden mellan COUNT(status) Filket räknar antalet poster där status fältet ej är null och COUNT(*) vilket räknar antalet poster. Ingen stor skillnad. Men det är en skillnad mellan dessa. Nej, jag formulerade inte mig fel. Det är precis som du säger skillnad på att skriva COUNT(status) och COUNT(*), men eftersom han har status i WHERE-klausulen så kommer den ändå inte räkna rader där status är NULL, alltså gör det ingen skillnad i det här fallet, precis som jag (ordagrannt) skrev. Läs gärna mer om detta i min artikel, som kommer på Pellesoft snart men redan nu finns på min egen webbsite (http://hedgate.editthispage.com/stories/storyReader$71). Denna kod skriver ni: Bara en fråga.Skriv hur många poster som har status=online!
Sv: Skriv hur många poster som har status=online!
Sv: Skriv hur många poster som har status=online!
Kompileringsfel i Microsoft VBScript fel '800a03fd'
'Case' förväntas.
/community1/whois2.asp, rad 117
SELECT COUNT(status) WHERE status = 'online';
-------^Sv: Skriv hur många poster som har status=online!
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("members.mdb")&";pwd=666"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Addera = "SELECT COUNT(status) FROM members WHERE status = 'online';
RecSet.Open Addera, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
%>
...men funkar inte...om någon skulle kunna skriva om koden så att det funkar..
Får följande meddelande på koden:
Kompileringsfel i Microsoft VBScript fel '800a0409'
Oavslutad strängkonstant
/community1/test.asp, rad 8
Addera = "SELECT COUNT(status) FROM members WHERE status = 'online';
--------------------------------------------------------------------^Sv: Skriv hur många poster som har status=online!
Om du kan skriva en kod för hur man kan skriva ut antalet poster som i kolumnen status har texten online så skriv en sådan till mig.....snälla!!! Databasen är members likaså tabellen.Sv: Skriv hur många poster som har status=online!
Addera = "SELECT COUNT(status) FROM members WHERE status = 'online';"
/PhilipSv: Skriv hur många poster som har status=online!
Nu ser koden ut så här:
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("members.mdb")&";pwd=666"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
%>Sv: Skriv hur många poster som har status=online!
Addera = "SELECT COUNT(status) AS on_line FROM members WHERE status = 'online';"
Sen får du hämta det med den här koden:
<%=RecSet("on_line") %>Sv: Nu funkar det fint fint...tack!!!
Sv: Nu funkar det fint fint...tack!!!
Addera = "SELECT COUNT(*) AS on_line FROM members WHERE status = 'online';"Sv: Nu funkar det fint fint...tack!!!
Ta bara bort semicolonet!
Addera = "SELECT COUNT(status) FROM members WHERE status = 'online'"
Nu borde det funka!Sv: Nu funkar det fint fint...tack!!!
Vad är det för skillnad ifall man har semikolon eller inte? Trdde inte att det spelade nån roll?
/Philip