Det verkar vara stora problem för många med det så tänkte be om nån som kan detta hemskt bra å kan skriva en bra artikel på hur man ändrar så den här IUSR_* får dom här rättigheterna som behövs för att kunna skriva till en databas. Det låter som en vettig ide. jo de är typ allt som har med rättigheter å göra å de är med nt4/2000/xp vi pratar om... Ja tack, det vore kanon att få läsa en lätt förståelig guide om rättigheter! Installerade IIS 5.1 (XP) och har fortfarande inte fått till det med rättigheterna Hej! <b>X-net skrev:</b> Det fungerade det Daniel (se ovan) sa om att dela ut en mapp mha dela ut, men om man inte vill dela ut alla under mappar bara vissa hur gör man då? hmm det har jag inte kommit på hur man gör för man vill väl dela ut allt i en webserver annars är de bara flytta på filerna/mapparna som man inte vill dela ut heheRättigheter?
försökt allt men det går itne riktigtSv: Rättigheter?
Är det just IUSR_* i kombination med IIS (http/ftp) som är intressant eller är det NTFS-rättigheter i allmänhet?
Pratar vi om WinNT4/2000/XP?Sv: Rättigheter?
Sv: Rättigheter?
Sv: Rättigheter?
kan komma med en bra nyhet jag kom på hur man skulle göra inatt så jag ska försöka göra en någorlunda förklaring iaf.
högerklicka på mappen där du har sidan på och väljer "Sharing and Security" då kommer man till Sharing och där kryssar man i "share this folder on network" och "Allow Network users to change my files"
när man gjort det går man vidare i fliken "Web Sharing" och där markerar man "share this folder" där står det även alias som förmodligen är tom så då trycker man på ADD så kommer en ruta upp där du skriver i IUSR_xxxxxx och ger dom rättigheter du vill att den ska ha typ write för att kunna skriva till en databas och när man gjort det så bara klicka på Ok sedan tryck på ADD igen å skriv in IWAM_xxxxxxx och ger den samma rättigheter å tryck på ok och ok igen så sen funkar det...
hoppas det förklarade något iaf
MvH DanielSv: Rättigheter?
<b>jo de är typ allt som har med rättigheter å göra</b>
Någon komplett rättighetsguide för WinNT4/2000/XP tänker jag inte skriva. Är det en sådan man vill är det bara att kila iväg och köpa Resource Kit eller liknande och spendera någon/några veckor med att labba.
Men en hyffsat utförlig när det gäller IIS låter som något vettigt. Jag har börjat skriva lite så vi får väl se vad det blir.Sv: Rättigheter?
För hos mig säger den att man bara kan använda IUSR_ 1 gång.
/SGSv: Rättigheter?
MvH Daniel