Jag har en textruta och en combobox och en submitbutton som ska fungera som en sökfunktion. I comboboxen väljer man vad man ska söka efter, och i textrutan skriver man textsträngen. Ett av alternativen i comboboxen är att söka på "alla" alternativ, ex: kund, adress, ort. Men hur söker man på alla? I select satsen kan man inte skriva "and" mellan villkoren, för om man ex skriver ett "a" i textrutan så måste då både kund, adress och ort börja på ett "a". Jag vill kunna få fram alla alternativ i databasen som innehåller ett a: jag vill helt enkelt söka på "alla". Hur gör jag? Or kan inte användas, eftersom or är motsatsen till and, typ. Or satsen gör att select satsen väljer ut ETT av värdena som matchar. Om jag vill söka på ett företag, t.ex: 7:en eleven, så vill jag kunna söka på ALLA fält i databasen. Skriver jag in värdet "7" så ska jag få upp alla företag som har ANTINGEN siffran 7 i Namnet, Adressen eller Telefonnumret. Hejsan, Hej... Det är jag som är oerfaren på ASP helt enkelt! När jag testade "or" för andra gången så fungerade det perfekt. Tack för all hjälp som jag har fått i alla fall!Sökfunktion
Sv: Sökfunktion
Ungefär så här skulle resultatet bli om jag sökte på siffran 7:
1. 7:en eleven, Storgatan 32, 020-9826522
2. Konsum, 7:e tvärgatan 32, 020-9383383
3. Inter Sport, Lilla gatan 21, 070-7777777
4. 7:en eleven, Sjunde gatan 7, 070-7777777
Ser du skillnaden? I första alternativet finns siffran 7 bara med i företagsnamnet. I andra alternativet bara i adressen. I det tredje alternativet bara i telefonnumret, och i det sista alternativet finns siffran 7 med i alla fält i tabellen.
Jag vill alltså veta hur select satsen skulle se ut för att söka på alla alternativ. Jag hoppas att jag lyckats förklara mig. Sv: Sökfunktion
Du måste använda dig av LIKE i SQL satsen! Typ ungefär såhär:
SQLstmt = "SELECT fält FROM tabell WHERE fält LIKE '% " & request.form("xxx") & " %'"
Jag är inte säker på att exemplet fungerar... men i stora drag skall man selecta såhär...
mvh StefanSv: Sökfunktion
Borde det inte bli som steffi och Johan skrev.
SQLstmt = "SELECT fält FROM tabell WHERE namn LIKE '%7%' OR address LIKE '%7%' OR tele LIKE '%7%'.... osv, osv, osvSv: Sökfunktion