Hallå!! Sidor Cachas av klienten testa att lägga in följande rader på de sidor du inte vill ska använda Cache... Sidor Cachas av klienten testa att lägga in följande rader på de sidor du inte vill ska använda Cache...Sessions
Jag använder sessions på min sida och har en länk som heter logga ut. När jag klickar på den kommer jag till en sida där det står att jag är utloggad. (session.abandon). Problemet är att det går ju att använda back knappen i explorer för att kolla igenom sidorna som användaren använt, går detta att förhindra på något sätt??Sv: Sessions
<% 'Följande 5 rader ser till att sidan alltid laddas från server och EJ cachen!
Response.Expires = - 1
Response.Expiresabsolute = Now() - 2
Response.AddHeader "pragma","no-cache"
Response.AddHeader "cache-control","private"
Response.CacheControl = "no-cache"
%>
Om du sitter bakom en proxy kan det vara proxyn som cachar sidorna då hjälper inte dessa, utan cache hanteringen behöver ändras på proxyn. Detta brukar dock bara vara ett problem för användare som sitter på "samma sida" om proxyn (lokalt)
Dessutom kan ju en redirect vara på sin plats för att skicka de utan sessions till annan sida (men det har du säkert redan tänkt på)
För att stänga av cachen på rena html sidor använder du följande 2 rader.
<META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="Tue, 01 Jan 1980 1:00:00 GMT">
<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">
Ovanstående 2 rader ska läggas direkt efter <Head> taggen. Sv: Sessions
<% 'Följande 5 rader ser till att sidan alltid laddas från server och EJ cachen!
Response.Expires = - 1
Response.Expiresabsolute = Now() - 2
Response.AddHeader "pragma","no-cache"
Response.AddHeader "cache-control","private"
Response.CacheControl = "no-cache"
%>
Om du sitter bakom en proxy kan det vara proxyn som cachar sidorna då hjälper inte dessa, utan cache hanteringen behöver ändras på proxyn. Detta brukar dock bara vara ett problem för användare som sitter på "samma sida" om proxyn (lokalt)
Dessutom kan ju en redirect vara på sin plats för att skicka de utan sessions till annan sida (men det har du säkert redan tänkt på)
För att stänga av cachen på rena html sidor använder du följande 2 rader.
<META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="Tue, 01 Jan 1980 1:00:00 GMT">
<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">
Ovanstående 2 rader ska läggas direkt efter <Head> taggen.