Jag behöver lite hjälp med ett loginscript, det behöver inte vara avanserat på nåt sätt mer än att man inte ska kunna klicka sig tillbaka när man har gått ut från sidan. Har kollat på "Kurser & artilkar" här på sidan och hittat ett script men det är lite för enkelt det saknar det lilla som jag söker. Vore trevligt om nån hade lust att hjälpa till med ett exempel och kanske även förklara lite, det är ju så man lär sig bäst. Tack på förhand! Om du förklarar vad du vill uppnå, vad som skall hända osv. (systemering) så kanske jag kan skriva en ny artikel.. Kraven är inte så höga, det ska inte gå att komma in från en annan sida utan att man loggar in först. Det lan vara bra med en logga ut knapp. När man går ut från sidan till nån annan sida så ska man inte kunna klicka på tillbaka knappen utan att man kommer till inloggnings sidan. Hmm... menar du så att man inte ska kunna gå till baka i historyn som ligger i "cashen" på client datorn... På sidan som tar emot logininformationen inkluderar man Lättast är att du bara kör med Sessions och för en gångs skull har väl IDG en lätt och enkel guide till hur man gör en inloggning med ASP med Session.Login...
Sv: Login...
/PelleSv: Login...
/JWSv: Login...
för sidan kan man ju komma tillbaka till men så fort man gör något på
sidan kommer man till inloggningsidan..
om man inte ränsar internet-temp-katalogen....
eller?
om det är någon som kan lösa det... får ni gärna skriva det här.. =)
Mvh
Johan.NETSv: Login...
session("user") = Request.Form("UserID")
På de sidor man inte vill att användare ska se om de inte är inloggade:
<% 'Kontrollera om användaren är inloggad (om det finns någon session)
If session("user") = "" Then
'Om det inte finns någon session får användaren ett meddelande och måste logga in
Response.Write"Du är inte inloggad"%>
Klicka här för att logga in
På de sidor där denna kod är inkluderad fortsätter scriptet med en ELSE - sats
och låter användaren se sidorna om denne har en session
Hoppas att det hjälper dig.
Mvh/MagnusSv: Login...
http://www.idg.se/webstudio/asp
MVH / John