Problem med SQL UPDATE
Hej
Vill uppdatera en post i tabellen tbclients med ett "nytt" password. Värden skickas me dPOSt från ett formulär. Värdet från clientid kommer från ett räknarfält i tabellen tbclients och är numeriskt, troligen det som strular till det ??.
Jag får SYNTAXFEL vid körning av nedanstående testkod.
Byter jag ut clientid mot något annat värde i andra fält i samma tabell så funkar det att uppdatera.
Men jag vill nyttja clientid eftersom det är unikt.
Hoppas jag inte blev alltför luddig?
<%
NewPass = Request.Form("newpass")
clientid = Request.QueryString("cid")
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("meny.mdb")
SQL = "UPDATE tbclients SET password = '"&NewPass&"' WHERE clientid = "&clientid
Conn.Execute(SQL)
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
mvh
Torbjörn
Svara
Sv: Problem med SQL UPDATE
Kolla om fältet är text eller tal, är det text ska du har fnuttar som nu, annars inte.
Svara
Det mest troliga är att clientid inte innehåller något. Men testa att skriva ut innehållet i SQL, då ser du fort vad som är fel.
Response.Write SQL
/Johan
Svara
Sv:Problem med SQL UPDATE
Hej
Ändrade lite i koden
Hämtar clientid via sessionsvariabel istället, fortfarande numeriskt.
clientid = Session("cid")
Output från databasen visar att clientid där är numerisk.
Har testat med fnuttar och utan, dvs &'"clientid"'&"
Tar jag ett annat textbaserat fält som identierare så funkar det. clientid innehåller ett numerisk värde hämtat via en databaskoppling i formuläret, så det är testat åxå.
Några tips om konverteringar av variabeln clientid ??
Fattar inte varför det inte vill ??
mvh
Torbjörn
Svara
Löst
Fältnamnet "Password" får tydligen inte förekomma i databasen.
/T
Svara
Sv:Problem med SQL UPDATE
Jo, det får förekomma (men det kan ställa till mycket problem som du märkt), du måste omge det med hakparenteser:
SQL = "UPDATE tbclients SET [password] = '"&NewPass&"' WHERE clientid = "&clientid
/Johan
Svara