HEj! Hej! Det är enklast och att använda datumjämförelse. Så det är gjort här på pellesoft. Detta låter otroligt klok! Jag skäms nästan att jag inte tänkte på det...Bygga forum..
jag har byggt ett litet forum till mitt företag som jag arbetar på. Jag sitter och klurar på olika lösningar för att nya inlägg.
Det jag menar är att när man loggar in så skall man kunna se vilka som är nya inlägg. Samt det vore jätte bra om man på något sätt kunde hålla koll på vilka inlägg läsern läser.
EX: Jag är med i en lite squad på nätet. Där har vi ett forum. När jag loggar in så presenteras de nya inläggen för mig. OCh när jag läst et så avmarkeras detta som nytt. Denna funktion är inviduell för resp medlem så att man inte missar ett inlägg..
Är det någon som har ett tips om detta eller var jag kan hitta lite mer information om just detta.
/TyronneSv: Bygga forum..
Jag skulle gjort på följande vis.
När man loggar loggar ut så sparas datumet i en post i databasen och nästa gång man loggar i så jämför man detta datum med datumen som inläggen är postade. Alla inlägg som är nyare än datumet man loggade ut är då såklart nya...
Jag vet nite om det är den bästa lösningen. Den kräver att man alltid trycker på knappen logga ut om det inte går att lösa med global.asa.
Men iaf så är det så här jag skulle gjort.
Lycka till!
//JonasSv: Bygga forum..
Nackdelen är att om jag bara loggar in utan att kika på något inlägg. Eller om jag inte kikar på alla inlägg. Komer det vara markerade som lästa nästa gång jag loggar in.
Ett alternativ är att lägga till en tabell i databasen. Med fält för InläggsId och AnvändarId. När användaren öpnnar inläget gör du en insert i denna tabellen.
Om inlägget uppdateras. Tar du bort alla poster för inlägget. Då kommer det vara nytt för alla användarna.
På huvudsidan lägger du till en underfråga som kollar om den är läst eller ej:
SELECT Inlägg.*, Inlägg.InläggId IN (SELECT Lästa.InläggId FROM Lästa WHERE Lästa.AnvändarId = 14) As Läst
FROM Inlägg
ORDER BY Inlägg.Datum DESC
Snyggaste sättet. Men kräver betydligt mer resurser och kommer belasta databasen mer. Sv: Bygga forum..
tack för hjälpen bådag två...
/tyronne