Hej, jag skulle vilja veta hur man kollar om en textruta är "vald" på föregående sida. Alltså om det är "focus" på den eller inte. Har försökt med följande: Är inte riktigt med på vad du menar. Är det ett formulär på sida2 och det är på den sidan som focus skall sättas? Nja, jag ska förklara: du skulle kunna göra ett javascript som tar reda på det.Kolla focus på textrutor
<%if Request.Form("textruta.focus")=true then%>
...men det fungerar inte. Hur kan jag göra?Sv: Kolla focus på textrutor
Du kan du göra så här;
<%if len(request.Form("enRuta") > 0 Then%>
<script language="javascript">
document.form1.enNyRuta.focus();
</script>
<%end if%>
Var det inte detta du vill ha så...hör av dig..
//PutteSv: Kolla focus på textrutor
Sidan är till för att skapa en stilmall. Jag har två stycken textrutor (textruta1 och textruta2) som det ska in en färgkod i. Färgkoden tas ifrån en bild (färgpalett) med ett rutnät över. När man klickar på en färg så klickar man alltså på en länk som laddar om sidan och skickar färgkoden till textruta1.
Men problemet är: om man nu inte vill ha nån färg i textruta1 utan bara i textruta2 så tänkte jag att man kunde kolla vilken textruta som är "focused". Alltså: om man står beredd att skriva i koden i textruta2 så ska den valda färgen från rutnätet endast dyka upp i textruta2 när man laddar om sidan.
Hoppas att jag lyckats förklara mig :-)Sv: Kolla focus på textrutor
om man tex. lägger in ett onFocus="focusstatus('1');" i den ena textboxen, och onFocus="focusstatus('2');" i den andra.
I javascript-taggen skriver du sedan in:
<code>
var focstat;
function focusstatus(nr)
{
focstat = nr;
}
</code>
focstat kan du sedan tex. skicka i en QueryString när du laddar om sidan.