Hej! Vill du få information från den senaste dagen? Kanske är det så här du ska skriva: Denna sqlsatsen hämtar alla poster för det senaste datumet: Andreas, så tänkte jag också först, men jag hejdade mig när jag kom på att det blir lite dumt när man har registrerat på en "högre" dag i en tidigare månad...;) Det fungerar just nu bra med den sats som Andreas gav tips om. Phu: Nej, det ska fungera, jag svarade på Andreas första förslag (som du ser om du kollar i trädstrukturen där uppe), men han var så snabb att han hann posta ett nytt förslag innan mig...Någon duktig på SQL
Har fått ett problem med en SQL sats.
Jag har en tabell med flera kolumner, bla tre st kolumner med
"År" "Månad" "Dag"
Jag vill ta fram alla rader som uppfyller max År, Max Månad och Max Dag.
Jag har fram till idag testat och kört följande:
SQL = "SELECT * FROM tabellen WHERE Dag = (SELECT MAX(Dag) FROM tabellen WHERE Mån = (SELECT MAX(Mån) FROM tabellen WHERE År = (SELECT MAX(År) FROM tabellen)))"
Den satsen ovan fungerade fram tills igår då jag fick in data i tabellen för mer än en månad, då visar min asp sida nu alla rader för både 020318 och 020418! (Alltså första gången samma nr av dag finns kombinerat med annan annat månads nr)
Har försökt att svänga om ordningsföljden i selectsatsen men får inte det att fungera.
Sägas kan också att det är en Oracle databas som jag hämtar ifrån.
Något som vet hur jag skriver korrekt sats?
Hälsningar Phu Sv: Någon duktig på SQL
Generellt skulle jag lagrat informationen i ett datumfält, mycket smidigare!
/JohanSv: Någon duktig på SQL
SQL = "SELECT * FROM tabellen WHERE Dag = (SELECT MAX(Dag) FROM tabellen) AND Mån = (SELECT MAX(Mån) FROM tabellen) AND År = (SELECT MAX(År) FROM tabellen)"Sv: Någon duktig på SQL
SQL = "SELECT * FROM tabellen WHERE (År * 366) + (Mån * 31) + Dag = (SELECT MAX((År * 366) + (Mån * 31) + Dag) FROM tabellen)"Sv: Någon duktig på SQL
/JohanSv: Någon duktig på SQL
Men jag förstår inte vad du Johan menar, kan det ändå vara något i denna sats som ställer till det framöver, eller?
Phu Sv: Någon duktig på SQL
/Johan