Hej. Japp det går faktiskt - lyckades finna ett odokumenterat avsnitt för detta och det gjorde en ny liten dimention för mig att exprimentera.. Till win2000 finns kommand för att köra program från en asp-sida...Går det att köra en bat fil eller skicka kommandon
Jag undrar hur man gör (om det är möjligt) för att skicka kommandon till ett program från en asp sida och hur man kör bat-filer.
Shell funktionen verkar inte fungera i asp(?).
Mvh
KatarinaKöra ett externt program från en ASP-sida.
<code>
Dim x
Set obj=Server.CreateObject("Wscript.Shell")
x=obj.Run(server.mappath("mittprogram.exe"),0,1)
Set obj = Nothing
</code>
Här måste du tänka på att mittprogram.exe skall kunna vara körbart för usern GUEST eller INET_USER_xxx eftersom man är anonym när man surfar. Du måste alltså ändra i IIS eller i NT's rättigheter på denna fil. Tänk även på att om ditt program utför något exempelvis läser en fil eller något måste du kanske sätta rättigheter även i den aktuella katalogen mm.
Jag har kört detta i IIS4 och det fungerar bra, dock fungerade det inte lika bra med IIS5 (NT 2000)- och varför vet jag inte. Kanske någon annan kan förklara det.
Hälsningar
/PelleSv: Köra ett externt program från en ASP-sida.
Tyvärr kommer jag inte ihåg de just nu, men det kan du säkert leta upp på nätet, vet dock att du måste in i registert och ändra saker, så är det inte din webserver, så lär du får problem med att de "öppnar" upp funktionen till dig...