Har följande select sats: Du kan ju skriva: Hur gör jag sen när jag ska skriva ut det, jag vill ju skriva ut artikelkod när chsartikelkod är tom och annars skriva ut chsartikelkod river bara en If-sats.Sökning [LÖST]
<code>
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
RS.Open "SELECT Upper(DE_ArtikelKod) DE_ARTIKELKOD, Upper(DE_CHSArtikelkod) DE_CHSARTIKELKOD FROM ARTIKELREGISTER WHERE DE_CHSArtikelkod LIKE '" & sokord & "%'", Conn, adOpenStatic, adLockOptimistic
</code>
Nu vill jag att om DE_CHSARTIKELKOD är tom så vill jag ha att det ska söka på where DE_ARTIKELKOD är lika med sokord och då skriva ut det istället.
<code>
RS.Open "SELECT Upper(DE_ArtikelKod) DE_ARTIKELKOD, Upper(DE_CHSArtikelkod) DE_CHSARTIKELKOD FROM ARTIKELREGISTER WHERE DE_Artikelkod LIKE '" & sokord & "%'", Conn, adOpenStatic, adLockOptimistic
</code>
Hur går jag smidigast till väga?Sv: Sökning
<code>
RS.Open "SELECT Upper(DE_ArtikelKod) DE_ARTIKELKOD, Upper(DE_CHSArtikelkod) DE_CHSARTIKELKOD FROM ARTIKELREGISTER WHERE DE_CHSArtikelkod LIKE '" & sokord & "%' OR DE_Artikelkod LIKE '" & sokord & "%'", Conn
</code>
Eller om den bara ska söka i DE_Artikelkod där DE_CHSArtikelkod är tomt:
<code>
RS.Open "SELECT Upper(DE_ArtikelKod) DE_ARTIKELKOD, Upper(DE_CHSArtikelkod) DE_CHSARTIKELKOD FROM ARTIKELREGISTER WHERE DE_CHSArtikelkod LIKE '" & sokord & "%' OR (DE_CHSArtikelkod Is Null AND DE_Artikelkod LIKE '" & sokord & "%')", Conn
</code>
Du bör bara använda adOpenStatic och adLockOptimistic om det är nödvändigt. Ska du bara lista resultatet finns det inget behov av att ta resurser i anspråk för att göra recordsetet uppdaterbart.Sv: Sökning
Sv: Sökning
<code>
If Len(rs("DE_ARTIKELKOD")) > 0 Then
Response.Write rs("DE_ARTIKELKOD")
Else
Response.Write rs("DE_CHSARTIKELKOD")
End If
</code>