stylesheet för dropdownlist
Jag undrar om någon vet om det går att färglägga en dropdownlist och i så fall hur. Det går att färglägga bakgrunden och ramen runt den utfällda listan men jag har inte lyckats färglägga själva ramen runt komponenten samt pilen och dess bakgrund. Är dessa stydra av operativsystemet eller går de att ändra?
MVH Johan Sundin
Svara
Sv: stylesheet för dropdownlist
Testa och se om detta fungerar, kan inte lova:
<info>
.textarea
{
scrollbar-face-color: white; scrollbar-shadow-color: #8C8CAD;
scrollbar-highlight-color: white; scrollbar-3dlight-color: #8C8CAD;
scrollbar-darkshadow-color: white;
scrollbar-track-color: #F2F2F2;
scrollbar-arrow-color: black;
font-family: Verdana; font-size: 10px; border: 1px solid #8C8CAD;background: #FFFFFF;color: #000000
}
</info>
Svara
Nä det funkar tyvärr inte. Det funkar på textboxar och själva sidans scrolllayout men inte på dropdown. Jag har surfat runt och kollat lite och inte hittat någon sida där dropdownlistorna har ett förändrat utseende (förutom det jag lyckats åstadkomma). Om man ändrar utseendet i själva windows så följer ju dessa med, medan angivna komponenter, såsom textboxar, fortsätteratt vara css-styrda.
Det kan nog tänkas att dessa kontroller är helt styrda av OS (på samma sätt som t.ex. html-input-kontrollen).
/Johan
Svara
Vad jag vet så kan man inte ändra style på dem. Då de är som du säger bundna till OS:et. Det är ex därför dessa boxar alltid hamnar över alla lager etc...
JN
Svara
De går inte att ändra, som har sagts. Men man kan skapa egna med hjälp av layer och lite javascript.
Det är lite joxit att få det bra, speciellt om det skall fungera på ALLA webläsare. Om du kan begränsa dig till en så är det enklare.
Gjorde en egen dropdownlista som blev lite cool. Har dock inte kvar koden :(.
Men det fungerar :)
- M
Svara