Listbox?
Hej en enkel fråga,
Ja har en kalender på sidan och en listbox med alla 12 månader i! hur kopplar jag listboxen till kalender så att om man väljer tex Februari i listboxen så ska kalendern visa månaden Februari
tack i förhand =)
Svara
Sv: Listbox?
I listboxens SelectedIndexChanged-event sätter du den ändring du vill ha i din kalender.
För att få listboxen att reagera måste du kanske ändra en egenskap för den. Om det inte redan är fixat sätter du egenskapen AutoPostBack till True. Då kommer en ändring i listan att trigga en tur till servern.
Om det inte skulle fungera kan det bero på att det är en listbox. Pröva då samma sak med en dropwdown.
//Mikael Sand
Svara
Jo jag har AutoPostBack som true, men frågan ä vad ska ja skriva i SelectedIndexChanged för listboxens så att den ska ändra månad på kalendern?
Svara
Jag vet inte vilken kanelnder du använder men jag antar att det är standardvarianten som finns i ASP.NET och då sätter du någon egenskap som finns på kalendern. Vet du inte ens hur man gör det?
Det bör bli något i stil med
minKalender.SelectedDate = Now
Om du nu inte har någon lust att leta efter det på MSDN lib eller online så finns info här: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemwebuiwebcontrolscalendarclassselecteddatetopic.asp
//Mikael Sand
Svara
såhär ska d se ut =)
<code>
Dim myDate as DateTime
Dim myMonth as Integer
Dim i as Integer
Sub Page_Load(Source as Object, E as EventArgs)
myDate=DateTime.Now()
if not Page.IsPostBack then
For i = 1 To 12
myDDList.Items.Add(New ListItem(MonthName(i), i))
Next
myMonth = Month(Now)
myDDList.selectedIndex=myMonth-1
end if
End Sub
Sub myDDList_SelectedIndexChanged(Source as Object, E as EventArgs)
Dim myNewDate as String
myNewDate =CInt(myDDList.SelectedItem.Value) & "/1/2004"
myCalendar.TodaysDate=myNewDate
End Sub
<asp:DropDownList id="myDDList" runat="server"
OnSelectedIndexChanged="myDDList_SelectedIndexChanged"
AutoPostBack="true">
</code>
Svara