Modifiera Body
Hej,
Jag har en applikation där jag behöver lägga in en kontroll direkt efter <Body> och sedan behöver jag även lägga till denna kontroll i slutet på sidan, dvs precis innan </Body>
Hur gör jag detta enklast?
Komplettering, det jag är ute efter är hur jag i code-behind söker reda på: </body> och precis innan detta ska jag sedan skriva ut min kontroll.
Svara
Sv: Modifiera Body
Det absolut enklaste sättet att göra detta på är att tilldela din body-tagg följande kod:
<body id="booty" runat="server"> ...bla bla bla... </body>
För att komma åt body'n i code-behinden deklarerar du den som en sk "HtmlGenericControl" på följande sätt:
1 2 3 4 5 6 7 | public class WebForm1 : System.Web.UI.Page { protected System.Web.UI.HtmlControls.HtmlGenericControl booty; private void Page_Load( object sender, System.EventArgs e).... } |
Därefter gör du på följande sätt för att lägga till kontroller i början och slutet av body-taggen:
1 2 3 4 5 6 7 | private void Page_Load( object sender, System.EventArgs e) { booty.Controls.AddAt( 0, new System.Web.UI.LiteralControl( "Start" ) ); booty.Controls.AddAt( booty.Controls.Count, new System.Web.UI.LiteralControl( "End" ) ); Page.DataBind(); } |
Observera att koden innanför body-taggen inte får innehålla inline-kod!
Svara