Vilken ordning körs sidan?
Hej,
Jag sitter och "labbar" med en login funktion.
Jag har en WebUserControl som innehåller min login-funktionalitet. Denna finns synlig på alla sidor.
I denna har två paneler, en som visas om man INTE är inloggad, som innehåller ett litet login formulär.
Den andra panelen visar istället ett par lablar, "Status: Inloggad" och en knapp för Logga ut.
När man klickar på Logga ut eller Logga in vill jag inte(alltid) att man ska komma till någon annan sida. Om användaren står på en sida där man inte behöver vara inloggad är det ju onödigt att omdirigerar honom/henne.
Så jag tänkte helt enkelt bara byta synligeheten på dessa två paneler beroende på vilken knapp som trycks in.
Problemet med detta blir att efter man klickat på en knapp, görs postback och panelerna byts INTE ut. Jag måste göra Refresh eller byta sida.
Så jag antar att det något med i vilken ordning min kod körs?
Här är min ytterst simpla kod så långt:
Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load CheckLoginStatus() End Sub Private Sub CheckLoginStatus() If Session("LoggedIn") = True Then pnlLoggedIn.Visible = True pnlNotLoggedIn.Visible = False lblCurrentStatus.Text = "Inloggad" Else pnlLoggedIn.Visible = False pnlNotLoggedIn.Visible = True lblCurrentStatus.Text = "Ej inloggad" End If End Sub Private Sub ValidateRetailer() Session("LoggedIn") = True End Sub Private Sub LogOutRetailer() Session("LoggedIn") = Nothing End Sub Private Sub btnLogin_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnLogin.Click ValidateRetailer() End Sub Private Sub lbtnLogOut_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles lbtnLogOut.Click LogOutRetailer() End Sub
Någon som vet hur jag löser det?
/Jocke
P.S. Jag vet att det finns bättre lösningar för själva login funktionaliteten, det tänker jag bygga ut snart. Just nu är problemet med panelerna.
Svara
Sv: Vilken ordning körs sidan?
Ah, glöm detta.
Jag la in:
pnlLoggedIn.Visible = True
pnlNotLoggedIn.Visible = False
i ValidateRetailer()-subben.
Vet inte om detta är snyggaste lösningen, men....
/Jocke
Svara
Sv:Vilken ordning körs sidan?
Ungefär så här körs eventen på sidan:
Page_Init
Page_Load
ChangEvents (indexchanged osv)
ActionEvents (click, command osv)
Page_Unload
Svara