Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

lokalt elr webhost

Postades av 2006-10-31 11:25:20 - Sina Tikab, i forum asp.net generellt, Tråden har 14 Kommentarer och lästs av 506 personer

Hej...

jag undrar hur ni jobbar med webapplikatoner är det inte bäst att skapa nytt projekt på självaste ftp eller är det bättre o jobba lokalt o senare ladda-upp det vilket har skapat mig problem med sökvägar till vissa filer som tror att man är i samma miljö eller kanske om man laddar up det via inbygda ftp i VWD? fattar den att man har flyttat på projektet skulle vara bra om den gjorde

berätta hur ni gör eller om vart man kan läsa om det

Svara

Sv: lokalt elr webhost

Postades av 2006-11-01 01:52:31 - Oskar Johansson

Jag föredrar att utveckla lokalt, eller på en dev-server med åtkomst via vanliga windows fildelning, för att sedan bara kopiera rubbet till live-servern. Smidigt och bra ;)

Svara

Sv:lokalt elr webhost

Postades av 2006-11-01 09:57:00 - Jakob Hägg

Ja det är skönt att utveckla lokalt... Du kan ju se till att du själv har samma versioner på allt som webhosten har så det inte blir en massa sådana fel. Det där med att det blir fel adresser får du ju helt enkelt försöka bygga smart så att du utgår från projektets huvud mapp...

Svara

Postades av 2006-11-01 15:31:16 - Oskar Johansson

Det finns fler problem med att utveckla direkt på webhosten; vad händer om du vill debugga..?

Svara

Postades av 2006-11-02 08:55:20 - Magnus Gladh

Borde inte vara något problem, om din website kör med sin egen applikationpool och så fall får sin egen process, så fall debugar du ju bara den processen, och andra siter med andra processer kan fortsätta som vanligt.

Dock är det extremt dålig lösning att utveckla på en produktions miljö, med tanke på de misstag som man kan göra i utvecklingsmiljö, som i princip kan få en att behöva reseta maskinen för att komma lås från problemen.

Så mitt förslag är följande :)

1. En utvecklingsmiljö.
2. En test miljö som är en exakt kopia av produktionsmiljön.
3. En produktionsmiljö.

Där kan du testa din applikation i miljö 2 med de förutsättnignar som den kommer ha i produktion, så du kan kontrollera så du har rätt rättigheter, alla filer är korrekt installerade osv osv...

Nu kan man ju givetviss ha fler: 5 brukar vara rätt vanligt.

1. utvecklingsmiljö.
2. en test miljö, med systemtest för att testa så olika applicationer kan prata med varandra som de skall.
3. en demo miljö, där användre kan komma in och testa, medans man själv håller till i miljö 1 och 2.
4. en QA miljö, som är en kopia av din produktionsmiljö, så du kan kontrollera att allt fungerar som det skall.
5. produktionsmiljö.

Sen kan man lägga till 2 nya miljöer om man vill. En prestandatest miljö, och en hotfix miljö.

Det är ju dock inget för en hemma pullare, där man har sin utveckingsmiljö och sedan flyttar man det till produktionsmiljö, billigare men mer sårbart....

- M

Svara

Postades av 2006-11-02 13:34:17 - Oskar Johansson

> Borde inte vara något problem, om din website kör med sin egen applikationpool och så fall får sin egen process, så fall debugar du ju bara den processen, och andra siter med andra processer kan fortsätta som vanligt.

Tanken slog dig aldrig att om du satt breakpoints på startsidan så..? :)

Men jag håller med, _minst_ två miljöer :P

Svara

Postades av 2006-11-02 13:45:05 - Magnus Gladh

"Tanken slog dig aldrig att om du satt breakpoints på startsidan så..? :) "

jo då det slog mig visst, men om min startsidan kör i sin egen process så spelar det ingen roll, eftersom det enda som kör i min process är min utvecklingsversion av site. Så det blir inga problem om du var du än sätter breakpointen.

Det blir däremot problem om du har flera siter som delar på din process eftersom dessa siter då inte kommer vara åtkomstbara, men sådan nybörjar fel gör man väl inte ;)

- M

Svara

Postades av 2006-11-02 14:12:36 - Oskar Johansson

> jo då det slog mig visst, men om min startsidan kör i sin egen process så spelar det ingen roll, eftersom det enda som kör i min process är min utvecklingsversion av site. Så det blir inga problem om du var du än sätter breakpointen.

För att det ska fungera så måste du ju ha två applikationer, den ena för debuggningen och den andra för live? Då blir det ju två miljöer, bortsett från ev. databas?

Svara

Postades av 2006-11-02 14:36:47 - Sina Tikab

Tack för alla svar,
okej jag börjat fatta deta här nu.

Två mijöer gäller för mig då jag knackar på min laptop hemma.

Har kört ett start kit o det har gått bra efter 3dagar!

Så det är bara att ftpeja efter man har kört klart på sin burk, men jag vill inte skicka upp sourcecoden men jag hittar inte precomile som ska finnas under build menyn? vad är det jag ska göra för att det ska dykaup... jag har gjort build, debugga't o så har jag copierat det till min lokala iis.

Svara

Postades av 2006-11-02 14:39:56 - Oskar Johansson

Det finns en funktion någonstans som heter Deploy, den skickar upp rubbet till t.ex. en katalog, ftp eller något annat inkl. att den kan kompilera rubbet åt dig

Svara

Postades av 2006-11-02 15:13:01 - Sina Tikab

Jag hitta hur

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms227976.aspx

men jag har sett med egna ögon att det finns en undermeny på build som säger publish web... som precompilar.

Svara

Postades av 2006-11-04 07:28:26 - Magnus Gladh

"För att det ska fungera så måste du ju ha två applikationer, den ena för debuggningen och den andra för live? Då blir det ju två miljöer, bortsett från ev. databas?"

Att du har 2 applicationer/siter på samma maskin, ær inte samma sak som två miljøer. Det ær ganska stor skillnad. Men ja du kan inte debugga i din "live site" eftersom det så fall kommer ge dig problem.

- M

Svara

Postades av 2006-11-04 13:59:26 - Oskar Johansson

> Att du har 2 applicationer/siter på samma maskin, ær inte samma sak som två miljøer. Det ær ganska stor skillnad. Men ja du kan inte debugga i din "live site" eftersom det så fall kommer ge dig problem.

Nja, beror ju till stor del på hur pass databasberoende siten är. Säg att man kör med mssql express, då är två siter=två miljöer, samma sak med access. Är ju om man har en "riktig" databas som man måste se till att skaffa sig två olika databaser i databasen. Sedan finns det ju alltid saker såsom att man har femtioelva tjänster och sju andra servrar, men det anses väl inte tillhöra normalfallet? :P

Svara

Postades av 2006-11-06 12:30:33 - Magnus Gladh

"Nja, beror ju till stor del på hur pass databasberoende siten är. Säg att man kör med mssql express, då är två siter=två miljöer, samma sak med access."

Antalet miljöer har inget med databas att göra. En miljö är en hel drös med uppsättningar som skall defineras. Du kan ha olika databaser i de olika miljöerna, men du kan även ha samma databas för alla olika miljöer, du kan ha olika useraccounts som dina services kör med i olika miljöer eller samma. Du kan ha placerat dina olika miljöer på olika ställen i ditt nätverk, din utvecklingsmiljö kanske har fullt tillgång till alla datorer som finns, medans din produktionsmiljö är placerad i en DMZ-zone och kan endast accessa visa specifika datorer genom brandväggen. osv osv...

Om jag har 2 olika siter (med samma kod) på min produktionssite så betyder det att jag kan testa av hur min nya kod fungerar i en produktionsmiljö (hur fungerar integrationen mot övriga system, har jag rätt rättigheter, får jag läsa i registert på produktionsservern? osv osv). Detta kan jag inte göra om jag har siterna i 2 separata miljöer, eftersom förusättningarna är olika.

Jag kan även göra så att jag har 2 siter med olika kod, men övriga parameter är precis samma, alltså jag har 2 versioner av samma site i produktionsmiljön, som kallar till min produktionsdatabas osv osv, tycker du fortfarande det då är 2 olika miljöer, eller är det bara 2 versioner i samma miljö?

Enligt ditt resonemang så säger du har jag 2 siter så har jag 2 miljöer. Betyder det att om jag hostar både microsoft.com och dustin.se websiter på min server så kör dessa 2 siter i olika miljöer. Nej, det kör båda i min produktionsmiljö, men använder helt olika databaser och rättigheter osv osv...

Du blandar i upp olika versioner med olika miljöer....

"Sedan finns det ju alltid saker såsom att man har femtioelva tjänster och sju andra servrar, men det anses väl inte tillhöra normalfallet? :P"

Inte ditt normalfall kanske, men helt klart mitt...

- M

Svara

Postades av 2006-11-06 13:44:30 - Oskar Johansson

> Inte ditt normalfall kanske, men helt klart mitt...

Nu pratar du om något helt annat än vad tråden handlar om tror jag :) Av frågeställningen kan jag inte uttyda att det handlar om något annat än en fristående webbapplikation utan en stor mängd beroenden

Svara

Nyligen

• 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 600
27 953
271 705
3 994
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies