Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Få ut alla Sessionsid som används på sidan

Postades av 2008-07-01 12:07:24 - Tyronne Engström, i forum asp.net generellt, Tråden har 11 Kommentarer och lästs av 1765 personer

Hej!

Hur kan jag få ut alla aktiva sessionsID som är aktiva på sidan. Jag skulle vila få ut dem till en lista.

När en användare loggar in så listar jag antalet inloggade. Men det är inte alltid de klickar på logga ut knappen som i sin tur tar bort användaren. Det innebär att användaren fortfarande är listad som online fast han inte är det. Jag har börjat spara ner SessionID som användaren har när han loggat in men jag vill då kunna loopa i genom aktiva sessionID och sedan kunna rensa undan utifrån det.

Så var min tanken!

/Tyronne

Svara

Sv: Få ut alla Sessionsid som används på sidan

Postades av 2008-07-01 13:03:48 - Thomas Vanhaniemi

Bättre är att du sparar sessionsid och datum för senaste förfrågning till siten.
Utifrån det kan du sedan bestämma att t-ex- 20 minuter utan förfrågning räknas som inaktiv.

Svara

Sv:Få ut alla Sessionsid som används på sidan

Postades av 2008-07-04 15:06:23 - Tyronne Engström

Hur registrerar jag en förfrågning som du nämner. Jag är med på din tanke men jag undrar bara hur jag fångar den. Det är ju lite praktiskt kanske att uppdatera databasen vid varje klick på sidan.

Jag kanske missförstår dig, kan du utveckla?

/Tyronne

Svara

Postades av 2008-07-04 18:52:47 - eldar terzic

Annars kan du spara session som en kaka och efter att användare stänger fönstret så dödar du kakan. Kaka = cookie

Svara

Postades av 2008-07-05 00:54:47 - Oskar Johansson

[citerat eldar terzic Medlem:23354 [Få ut alla Sessionsid som används på sidan]#269870]
<citat>
Annars kan du spara session som en kaka och efter att användare stänger fönstret så dödar du kakan. Kaka = cookie
</citat>

Det hjälper inte, kakorna är det bara klienten som känner till, hur ska servern veta vad klienten hittar på?

[citerat Daniel Andersson Medlem:15590 [Få ut alla Sessionsid som används på sidan]#269860]
<citat>
I global.asax har du session start och session end. I klassisk asp var session end inte 100% att lita på, men du kan iaf se när en användare dykt upp på sidan första gången i session start.
</citat>

Du kan lita på session_end i asp.net under följande förutsättningar:
1) Asp.net stängs ned på korrekt sätt
2) IIS stängs ner på korrekt sätt
3) Du inte kör en farm
4) Du kör inproc sessions

Sammantaget så skulle jag inte alls lita på session_end.. ;)

[citerat Tyronne Engström Medlem:429 [Få ut alla Sessionsid som används på sidan]#269861]
<citat>
3. Jämföra dessa och plocka bort dessa som inte längre är aktiva från databasen.
</citat>

Gör det enkelt: Alla användare har ett extra fält för när de senast var aktiva (datum + tid), sen gör du bara en select count på alla användare med ett villkor för hur länge sedan sista aktiviteten måste ha ägt rum för att räknas som online. Varje tripp till servern måste sedan uppdatera i databasen för användaren så att timestampet uppdateras. Failsafe

Svara

Postades av 2008-07-05 09:28:22 - Thomas Vanhaniemi

Som Oskar redan svarat på så lägger du in ett extra fält i databasen i tabellen med användare. I det fältet sparar du datum och tid för senste aktiviteten, och utifrån det värdet bestämmer du om en användare är aktiv eller inaktiv.
För att ta hand om de som loggar ut på rätt sätt kan du antingen ha ett extra boolean fält som säger om användaren är inloggad, eller om senaste tid för aktivitet inte är viktigt kan du sätta värdet till null då användaren loggar ut.

Svara

Postades av 2008-07-06 16:36:21 - Tyronne Engström

Jag har ett kolumn som heter online och är booleanskt. Jag sparar även ner sessionsid och tid för inlogg. När man klickar på logga ut så ändras online till = false och jag nollställer sessionsid.

Det verkar knepigt att loopa igenom Seesionsid:erna . Så jag får nog gå på linjen att jag har en koll efter ca 40 minuter. och har man inte ändrats sedan dessa så uppdaterar jag online värdet. Dock finns det ju en felmarginal eftersom jag vet inte om han har loggat ut.

/Tyronne

Svara

Postades av 2008-07-06 16:40:39 - Niklas Jansson

<b>>Dock finns det ju en felmarginal eftersom jag vet inte om han har loggat ut.</b>
...och det kan du inte komma ifrån. Så som browsers är tänkta att fungera kan du inte garantera en vettig siffra här, bara en hyfsat rimlig.

Svara

Postades av 2008-07-06 22:42:55 - Thomas Vanhaniemi

En sak du kan göra för att få lite bättre data är att på klientens sida ha ett AJAX script som med jämna mellanrum anropar en sida som uppdaterar ett datum och tid i databasen.
Fungerar dock bara om användaren har JavaScript aktiverat och webbläsaren klarar av AJAX.

Men varför är det så hemskt viktigt att veta hur många som är online? 40 minuter är lite för länge, en session slutar oftast efter 15-20 minuters inaktivitet.
Det bästa är nog att du har ett datum och tid fält i databasen som du vid varje förfrågan från en inloggad användare uppdaterar. Då kan du köra med en blandning av AJAX och loggning vid sidladdning från servern för att få så exakta siffror om möjligt.
Om du gör en förfrågan med AJAX en gång i minuten kan du lägga till exempel att alla som inte har gjort en förfrågan inom 5 minuter räknas som utloggade.

Svara

Postades av 2008-07-06 23:04:31 - Niklas Jansson

Då skulle jag nog säga:
1. Om Javascript är aktiverat, skicka ett "jag är vid liv"-meddelande varje minut.
2. På serversidan: antag att javascript är inaktiverat tills man får ett sånt meddelande. Då använder man helt enkelt "senaste anrop" + X minuter för att avgöra om någon är online.
3. Annars använder man js-varianten.

Eller om man ska göra det än mer snajsigt; "Det senaste anropet vare sig det är ajax eller bara vanlig aktivitet är det som bestämmer om man är online, men ajax har kortare tid innan utloggning."

Svara

Postades av 2008-07-07 14:54:28 - Thomas Vanhaniemi

Precis min tanke, riktigt bra sagt!
Om AJAX är tillgängligt blir användaren räknad som utloggad tidigare än om enbart förfrågningar till servern används.

Svara

Postades av 2009-01-26 00:06:33 - Tyronne Engström

Jag är inne på era tankar...

Tack för hjälpen

/Tyronne

Svara

Nyligen

• 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 165
27 952
271 704
1 521
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies