Hur kopplar jag TextBox1 till Select med mysql och odbc?
Jag undrar om hur jag kopplar ihop TextBox1 till
"SELECT * FROM MP3 WHERE title="Här vill jag ha in värdet från TextBox1"
jag har inga problem med själva kopplingen utan hur jag selekterar datat från MySQL
Jag använder mej av C# som programmering. om det är någon behind programmering.
MVH
Micael.
Svara
Sv: Hur kopplar jag TextBox1 till Select med mysql och odbc?
Ja, du skulle ju kunna göra så här, men då kommer nån kommentera att det inte är säkert:
1 | string SQL = "SELECT * FROM MP3 WHERE title='" + TextBox1.Text + "';" ; |
Ett bättre alternativ:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | string SQL = "SELECT * FROM MP3 WHERE title=?" ; OdbcConnection conn = new OdbcConnection(Global.ConnectionString); conn.Open(); using (conn) { OdbcCommand com = new OdbcCommand(SQL, conn); com.Parameters.AddWithValue( "" , TextBox1.Text); //Använd com med nån av Execute-metoderna för att få värdena } |
Svara
Sv:Hur kopplar jag TextBox1 till Select med mysql och odbc?
Ok, ska testa detta, ska jag lägga kåden under Click_button eller liknaden?`
eller finns det andra metoder att ha direkt i "asp koden" istället för codebehind?
Tack för det snabba svaret.
Micke
Svara
Ja, precis. Dubbelklicka på knappen så skapas ett button_Click-event där du kan lägga koden.
Codebehind kan du kontrollera mer exakt vad som händer och det är oftast enklare.
Men är det så att du ska visa resultaten i t.ex. en GridView eller liknande så kan du lösa allt utan nån C#-kod.
Nåt i den här stilen:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | < asp:GridView ID = "GridView1" runat = "server" AutoGenerateColumns = "False" DataKeyNames = "Id" DataSourceID = "SqlDataSource1" > < Columns > < asp:BoundField DataField = "Id" HeaderText = "Låtnr" /> < asp:BoundField DataField = "Name" HeaderText = "Låtnamn" /> </ Columns > </ asp:GridView > < asp:SqlDataSource ID = "SqlDataSource1" runat = "server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:ConnectionString %>" ProviderName="<%$ ConnectionStrings:ConnectionString.ProviderName %>" SelectCommand="SELECT * FROM MP3 WHERE title=?"> < SelectParameters > < asp:ControlParameter ControlID = "TextBox1" Name = "?" PropertyName = "Text" /> </ SelectParameters > </ asp:SqlDataSource > |
Allt det går göra i designern, så du behöver inte skriva det själv om du inte vill.
Svara
Sv:Hur kopplar jag TextBox1 till Select med mysql och odbc?
Hej o tack för det snabba svaret.
Ja jag använder gridview och mysql odbc.
Men när jag lägger till taggarna nedan så får jag en grön understryckning under SelectParameters
<SelectParameters>
<asp:ControlParameter ControlID="TextBox1" Name="?" PropertyName="Text" />
</SelectParameters>
är detta för MSSQL?
Svara
Lustigt städade lite i koden o nu fungerar det :-)
Tack för all hjälp!!!!!
Svara