Stänga av datorn
Kan man göra en tjänst eller något sådant som stänger av en dator efter en tid man inte har använt den.
Har fått det att fungerar genom att bygga en skärmsläckare MEN den fungerar inte vid inloggningsfasen.
Eftersom eleverna loggar ut så står den på länge och under nätterna så om det går att få den automatiskt stänga ner sig efter 30 min när ingen har använt datorn under tiden skulle vara perfekt.
Svara
Sv: Stänga av datorn
Finns några verktyg för det... bl a ExitWin m fl...
Annars går det ju att göra ett eget... du har shutdown kommandot som kan schemaläggas...
Svara
Sv:Stänga av datorn
Problemet är med rättigheter eller något sådant.
Har testat flera olika sätt i VB programmet, samma sak att inget händer.
Svara
ja, ett konto med administratörsrättigheter måste ju göra schemaläggningen... går ju ev att lösa med "RunAs"... eller annars springer du runt på alla klienter och gör schemaläggningen inloggad som administratör...
schedule.cmd (60 min inaktiv tid)
<code>
schtasks /create /ru system /sc onidle /i 60 /tn ShutDownOnIdle /tr "shutdown -s -t 00 -f"
</code>
Svara
Sv:Stänga av datorn
schemaläggning går ju inte heller för den ska bara stängas av när datorn har varit inaktiv i 30 minuter.
Om nu någon elev jobbar över eller kvällskurs så vill jag ju inte att den ska stängas av mitt under deras arbete :)
Svara
Går visst =)
Vad tror du följande betyder?
<code>
... /sc onidle /i 60 ...
</code>Ändra bara 60 till 30...
Svara
Fint ;)
Testade just själv... och märkte att det verkar funka t.o.m om man gör så här :
<code>
Start -> Kör...
schtasks /create /ru system /sc onidle /i 30 /tn ShutDownOnIdle /tr "shutdown -s -t 00 -f"
</code>
...
(ändrar ovan)
Svara