Någon som har koll på det. Varför installera något som inte behövs? Jag kollar min dator typ var tredje-fjärde månad och jag har aldrig spyware. Iofs en massa cookies som räknas som det men det anser jag är orelevant. Jo det har hänt att jag har fått något skit men vill alltid vara 100% säker. Rickard, alla är inte lika duktiga och försiktiga som dig... ;) > <b>Rickard, alla är inte lika duktiga och försiktiga som dig... ;) </b> <b>>Det handlar inte om att vara duktig, det handlar om att förstå sitt system. </b> Tj jag körde MS AntiSpyware på min bärbara men jag vet ju inte hur bra den är så det var bäst att fråga när jag nu kör på den stora :) <b>Det handlar inte om att vara duktig, det handlar om att förstå sitt system.</b>Anti Spyware program
Vilket som är bäst på att uppdaterad och det.
Vet att det bästa är att ha två men ska bara köra med den
är Microsoft bra
eller kanske Spybot - Search & Destroy
eller den som är mest nerladdad från download Ad-Aware SE Personal Edition.
Svårt att veta det där
Den ska ju åxå vara enkel men endå kraftfullSv: Anti Spyware program
Inte köra som lokal admin, installera senaste patcharna och ha ett uppdaterat antivirus.Sv:Anti Spyware program
Hur mycket man en Patchar så finns det saker antingen på sidor man besöker eller programSv:Anti Spyware program
Ungefär i 3 av 5 jobb som jag åker ut på har problemen orsakats av spyware... ofta trots att dom har ett fungerande antivirus.
Carsten, det beror lite på vilken klient det gäller. Om det är Win9x så är förmodligen Lavasoft Ad-Aware den jag skulle rekommendera, även om Spybot S&D är bra. Ingen av dom är dock enligt mitt tycke lika bra som MS Antispyware fast den funkar bara på Win2k/XP. Fördelen med alla tre är ju att dom finns som gratisalternativ.
Har din dator smittats och varken Ad-Aware, Spybot S&D eller MS Antispyware klarar av att plocka bort det så är HijackThis ett bra verktyg för att manuellt plocka bort skräp... i kombination med msconfig och regedit förståss... ;)Sv: Anti Spyware program
Det handlar inte om att vara duktig, det handlar om att förstå sitt system.
Varför sätta på plåster på ett återkommande sår när man kan sluta att skära sig?Sv:Anti Spyware program
Att "förstå sitt system" är väl att vara duktig..?
...men den vanlige "svensson"... eller "johnno" i mitt fall... har ingen aning om hur deras dator fungerar(och bryr sig inte heller). Trots att jag försöker lära mina kunder hur dom skyddar sig mot virus och annat skräp så uppstår samma problem i alla fall...
Människan är ett dumt släkte. Trots att mina föräldrar har lärt mig att knivar är farliga och att man inte ska skära sig, så nog händer det i alla fall att jag skär mig eftersom jag har fortsatt att använda knivar... och då är det ju bra att det finns plåster.
På samma sätt så är det ju bra att det finns "plåster" mot spyware... när folk fortsätter att "skära sig" (t ex pyssla med fildelning, besöka porrsajter osv osv), eller hur?Sv: Anti Spyware program
Sv:Anti Spyware program
Jag vet inte ens om man behöver förstå sitt system, bara nån annan gör det. Jag skulle bedömma farsan som väldigt okunnig när det gäller sånt här men han har inte haft något problem med sin dator sen jag tog bort admin-rättigheterna från hans konto.
Thomas