Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Får jag använda det jag köpt??!

Postades av 2003-11-13 21:41:45 - Mikael Sand, i forum visual studio.NET IDE, Tråden har 11 Kommentarer och lästs av 821 personer

Jag nappade på Microsofts promo-erbjudande som jag faktiskt hittade via Pellesoft. Tackar! Nu har jag uppgraderat till VS.NET 2003 för 500 spänn. Underbart!

Förutom det förväntade fick jag dessutom med en massa annat smått och gott som Advanced Server och Windows 2003 bara för att nämna ett par saker. Många av skivorna var dock "For test use only" och det gör inget.

Döm dock av min förvåning då jag tittade på baksidan av skivorna som innehåller Visual Studio. Jag citerar: "Unlicensed software - Illegal without seperate licence from Microsoft". Betyder då detta att trots att jag sitter på en fullversion som innehåller verktyg för distribution och miljarders megabyte med godis att jag inte får använda programvaran?? Betyder det att jag inte får tjäna pengar med den??

Sagt å gjort, jag har betalt pengar för det så jag ringer ett nummer som står på förpackningen och hamnar hos BSA. De kan inte svara utan hänvisar till Microsofts support och där sitter jag i 20 minuter och har inte ens väntmusik utan bara tuuuut och så är jag bortkopplad.... *morr*

Kan någon hjälpa mig i den djungel som Microsofts licenser är? Det är ibland riktigt svårt att vara laglig.

//Mikael Sand
"Nu med Ånge™"

Svara

Sv: Får jag använda det jag köpt??!

Postades av 2003-11-13 23:07:35 - Fredrik Malmström

Enligt Microsoft så måste man ha en licens till deras produkter för att du skall på så sätt kunna få ex. support m.m. Har du en produkt från Microsoft som du saknar licens till kan det nästan räknas som "piratkopia"! Det är vad jag tror ialla fall!

Svara

Postades av 2003-11-14 00:03:28 - Johan Normén

Jag kan inte deras alla lagar o relger, men detta är vad jag uppfattat det hela då jag varit i kontakt med dem.
"For test use only" betyder att du får ha dem på din dator, vad test är kan man ju lätt hitta på själv, ex kan du ju hävda att du testar att skapa .net applikationer på en win2003 med IIS6.0. Där du använder Vs .Net. Det är inga problem alls. Du kan ha din win 2003, du kan ha ditt Vs .Net. Dock så behöver du betala en licens för att köra dina saker i skarpt bruk på en win 2003 server. Det är så jag uppfattat det hela. Så du har ingen piratkopierad version om du betalt en uppgradering så länge du inte köpt produkten i något annat land :-) Antar att du fick _Din_ egna nyckel till skivorna?

Mvh Johan

Svara

Postades av 2003-11-14 07:59:43 - Johan Djupmarker

<b>Döm dock av min förvåning då jag tittade på baksidan av skivorna som innehåller Visual Studio. Jag citerar: "Unlicensed software - Illegal without seperate licence from Microsoft".</b>

Så står det på de flesta skivor från MS, jag har fattat det som att innehavet av skivan inte automatiskt innebär att du har rätt att använda programvaran. Om du nu har köpt programvaran av MS (och inte bara skivorna) har du en licens också, exakt hur man vet att man har en licens vet jag inte riktigt...

/Johan

Svara

Postades av 2003-11-14 09:46:19 - Johan Normén

Det vet man om de pappersfodral cd skivorna ligger i har ett serienummer på baksidan (gul etikett)

Svara

Postades av 2003-11-14 12:04:13 - Johan Djupmarker

<b>Det vet man om de pappersfodral cd skivorna ligger i har ett serienummer på baksidan (gul etikett)</b>

Om det är "Product Key"/"CD Key" som står på fodralet du menar så är det inte samma sak som en licens. Jag har köpt cd-skivor separat utan licens (jag hade licensen tidigare) med "CD Key".

/Johan

Svara

Postades av 2003-11-14 12:24:27 - Mikael Sand

vad kul att jag fick så mycket svar men som ni säkert märker min kära medmedlemmar så är just licenser kring Microsoft väldigt krångligt.

Just detta med "Test use only" vet jag sen tidigare att det innebär att jag inte får använda de för profiterande syften (samma sak gäller s k studentlicenser om jag inte är helt ut och cyklar) och det är helt ok eftersom de skivorna liksom "kom med på köpet" (du betalar enbart för Mitsukniven :-) ). Det innebär heller inga problem för min del.

Efter lite filosoferande kring juridikens vindlar och vrår så står jag just nu i lägret att jag faktsikt inte får använda dem för profiterande (affärsidkande) syften. Svaret ligger i att just meningingen om "Unlicensed software..." även står på baksidan av de fodral som innehåller programvara som inte ingick i köpet och som är "For test use only".

Vad gäller CD-nycklar och liknande så finns de med på ALLA skivor som behöver det. Exempel på vad som inte behöver det är MSDN-library men på ALLA skrivor står det samtidigt att det är Unlicensed.
Dessutom står det att det är en Promo Version, men jag tycker ändå att detta borde framgå tydligt nånstans vad f-n en Promo version innebär.

Microsoft kan inte hålla på såhär mcyket längre. Man lägger nästn lika mycket i löekostnader för den tid som går åt till att sätta sig in i deras system och vilken typ av licens m m som man ska använda, som man betalar för själva licensen.

//Mikael Sand
"Nu med Ånge™"
(de har licens)

Svara

Postades av 2003-11-14 19:42:46 - Per Persson

Tacka vet jag GPL.

Svara

Postades av 2003-11-14 22:10:04 - Allan Knudsen

Du har redan licensen, du fick den med VS.NET 2002. Du har nu uppgraderat till 2003, samma licens. Lätt som en plätt!

allan

Svara

Postades av 2003-11-16 14:16:29 - Mikael Sand

Oki!! Tackar! Svaret jag ville ha..

//Mikael Sand

Svara

Nyligen

• 14:24 CBD regelbundet?
  • 14:23 CBD regelbundet?
  • 14:22 Har du märkt några verkliga fördel
  • 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 615
27 953
271 709
404
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies