Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Uppgradera från VS.NET 2002 till 2003

Postades av 2003-11-24 09:42:43 - Jonas Eriksson, i forum visual studio.NET IDE, Tråden har 9 Kommentarer och lästs av 743 personer

Hej, vågar man uppgradera till 2003 utan vidare? Finns det någon anledning? Har läst att någon eller några tycker att 2003 är buggig. Är det en ny version av Crystal Reports också? Vad händer med mina 2002-projekt? *funderar*

Svara

Sv: Uppgradera från VS.NET 2002 till 2003

Postades av 2003-11-24 09:51:40 - Pelle Johansson

Kan inte svara på alla frågor men skall försöka:

1. Ja du kan uppgradera. Du kan även välja att ha både 2002 och 2003 installerad vilket jag har.

2. Uppgraderingen fungerar bra med de projekt jag arbetar i men visst finns det buggar eftersom det är en ny produkt och alla kombinationer har inte testats än.

3. Rörande Crystal vet jag faktiskt inte

4. Om du konverterar dina 2002 projekt till 2003 kan de inte läsas med 2002. Ett kompilerat 2003 projekt måste även ha framework 1.1 installerad för att fungera.

Svara

Postades av 2003-11-24 10:24:43 - Jonas Eriksson

Så det går bra (även i praktiken) att köra VS2002 och VS2003 parallellt?

Jag gillar inte riktigt "visst finns det buggar". Buggar i programmeringsverktyg har kostat mig allt för mycket hittills för att jag ska våga mig på att uppgradera innan verktyget är mestadels buggfritt.

Någon som har erfarenhet om vad som sker med Crystal Reports vid en uppgradering?

Hur funkar förresten uppdateringarna när man inte längre är MSDN-prenumerant?

*måndagströtta funderingar*

Svara

Postades av 2003-11-24 13:08:17 - Roger Aspelin

"4. Om du konverterar dina 2002 projekt till 2003 kan de inte läsas med 2002. Ett kompilerat 2003 projekt måste även ha framework 1.1 installerad för att fungera."

Nej det behövs inte. Du kan ställa in vilken version av framework som används. Det går dock inte att använda funktionalitet unikt för 1.1 då!

Roger

Svara

Postades av 2003-11-24 17:09:14 - Jesper Abrahamsson

Jag har uppgraderat ett projekt som hade en Crystal-rapport och den fungerade utan problem.

/Jeppe

Svara

Postades av 2003-11-25 09:35:44 - Jonas Eriksson

Är det någon större idé att uppgradera till 2003 om man inte tänker använda Fw 1.1?

Svara

Postades av 2003-11-25 23:20:45 - Allan Knudsen

Ja du kan uppgradera utan vidare.

Det finns flera anledningar att uppgradera. VS.NET 2003 innehåller en hel del prestandaoptimeringar. Säkerhetsinställningarna är bättre. Du kan bygga lösningar till mobila enheter såsom Pocket PC och SmartPhone. Drivrutiner för Oracle, ODBC ligger med i ramverket. Även buggrättningar har skett från VS.NET 2002 för att nämna några.

Jag har för mig att det är samma version av Crystal Reports så det torde inte vara något problem.

Dina 2002 projekt blir med automatik uppgraderade när du plockar in dom i VS.NET 2003. Observera att lösningar du bygger med VS.NET 2003 automatiskt använder version 1.1 av .NET fx, detta kan du ej ändra på oavsett tidigare inlägg. Dock kan du kompilera från commandoprompten och tala om vilket ramverk du vill ha. Du kan också när du exekverar din app tala om ifall du vill använda någon annan version, men inte inifrån VS.NET 2003.

Du får själv hålla ett öga på när VS uppdateras om du inte längre har MSDN, vilket iofs inte borde vara så svårt.

Om du bara ska använda version 1.0 av ramverket behöver du med andra ord inte uppgradera. Samtidigt så går du ju miste om de fördelar jag beskrev ovan.

Svara

Postades av 2003-11-26 06:22:08 - Roland Ringhede

"Har läst att någon eller några tycker att 2003 är buggig"

Hur får man reda på om det kommer och hur uppgraderar man buggfixar ?
Service pack ?

Eller måste man stå ut med det tills nästa version kommer ?

Svara

Postades av 2003-11-27 09:30:49 - Roger Aspelin

Allan rätta mig om jag har fel men...

Dina 2002 projekt blir med automatik uppgraderade när du plockar in dom i VS.NET 2003. Observera att lösningar du bygger med VS.NET 2003 automatiskt använder version 1.1 av .NET fx, detta kan du ej ändra på oavsett tidigare inlägg. Dock kan du kompilera från commandoprompten och tala om vilket ramverk du vill ha. Du kan också när du exekverar din app tala om ifall du vill använda någon annan version, men inte inifrån VS.NET 2003.

Common Properties/General/Supported Runtimes

Select the version(s) of the runtime that you wish to support

Om jag här markerar Microsoft .NET Framework v1.0(advanced) så kommer väll applikationen jag "kompilerat" att fungera på en maskin med enbart 1.0 av .NET Framework installerat?

Om inte vad finns denna inställning till för då?!

Roger

Svara

Postades av 2003-11-28 13:55:47 - Allan Knudsen

Ja och nej!

Min sista rad var felaktig: "Du kan också när du exekverar din app tala om ifall du vill använda någon annan version, men inte inifrån VS.NET 2003."

Man kan göra precis som du säger. Detta handlar dock bara om exekvering (och här gäller det att ha tungan i rätt mun, se nedan). Du kan alltså inte kompilera ihop dina lösningar i VS.NET 2003 mot ver 1.0 av .NET fx.

Vad händer när du klickar i denna ruta? Jo, det skapas ett entry i din app.config som säger att du kan exekvera din app mot .NET fx 1.0. Dock måste du själv ha koll på om detta är möjligt. Tex. om jag använder det numera inbyggda stödet för odbc i ver 1.1 som tidigare låg i ett eget namespace (Microsoft.Data.Odbc) i ver 1.0 kommer din app att krascha. Varför?

Även om CLR'n och de olika versionerna av .NET Framework utgörs av många assemblies så behandlas dom som en versionshanterad "enhet". Multipla versioner av dessa "enheter" kan samexistera på vilken given maskin som. Alla .NET applikationer hostas I en unmanaged process som laddar CLR'ns DLL'r. Denna process använder exakt en version av CLR'ns assemblies. Vilket innebär att när en specifik version av CLR'n laddas, dikterar det vilken version av .NET framework som används. Man kallar detta att .NET kör en "unified stack" av framework assemblies. Detta kallas unification. (är ni med?) Unification krävs därför att CLR'n och .NET framework är inte designade för valfri mixning och matchning, med några assemblies från version x och några från version x+1.

Svara

Nyligen

• 14:24 CBD regelbundet?
  • 14:23 CBD regelbundet?
  • 14:22 Har du märkt några verkliga fördel
  • 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 615
27 953
271 709
479
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies