Har läst mycket om .NET på diverse hemsidor, men det är mycket jag inte förstår och vore väldigt glad om någon kunde besvara mina frågor. Hej, Hejsan! >1. Vart hittar man SDK:n till VB.Net eller C#.Net? Tack för svaren! JAg tycker att boken Börja med C# är bra. Du får en bra genomgång av det mesta samt några större kodprojekt. Även en del om ADO, ASP och webservices. Kan du hitta den för 100 kronor, ja då är det inget att tveka på men kolla så det inte är den utgåva som skrevs för beta 2 av Net Framework. Som IDE kan du även prova SharpDevelop. Jag har inte provat det men det verkar ganska bra och det är helt gratis.Frågor angående .NET och utveckling
Jag har programmerat i Visual Basic och har en del kunskaper inom C++ (enbart konsollapplikationer).
Min första fråga är: Om jag vill utveckla applikationer i Visual Basic, måste jag då ha Visual Studio.NET eller Visual Basic.NET? Som bekant kostar dessa programvaror en hel del, finns det inga gratisalternativ till dessa?
Min andra fråga är om det är värt att lära sig C# (finns väl olika åsikter om detta, men jag lyssnar gärna på alla). Jag vill utveckla Windows-applikationer och valet står då mellan C++ och C#. C# verkar lockande att lära sig, men om jag gör en "traditionell" windowsapplikation i C#, kompilerar och skickar programmet till en kompis som har Windows98, måste han då först installera .NET-ramverket för att kunna köra programmet?
Det står att C# är gratis, vad exakt menas med det egentligen? Har Microsoft någon kompilator eller utvecklingsmiljö som är kostnadsfri, eller vet någon några andra bra C#-kompilatorer som är kostnadsfria?Sv: Frågor angående .NET och utveckling
För att köra Vb .Net eller C# behöver du bara ta ner SDKn där har du allt du behöver, och kan mkt väl sitta i notepad om du vill. På så vis är det gratis.
Det finns inga nackdelar att lära sig C#, det finns bara fördelar. Den största fördelen är att C# påminner mkt om java, så skulle det gå dåligt i C# världen för dig så har du inte svårt att gå över till java. Syntaxen är mer lik flera andra programmeringsspråk vilket gör det lättare för dig att porta kod som kanske är skrivna i Java till C#, eller C++ till C#. m.m... Valet är ditt, i stora helheten är C# och vb .net bara syntax, du väljer den syntax som passar dig bäst i smaken :-)
Verktyg till C# finns, www.borland.com har ett du kan ladda ner. C# Builder, helt ok för dem som inte har råd med Vs .Net.
Om kompisen skall köra .net applikationer måste denna ha runtimmen installerad. Om du bygger saker som skall fungera på win98 behöver du kolla upp vilka delar det är 98:an inte klarar av som ingår i .Net ramverk, ex ADI stöd m.m. Sedan skulle nog nog be din kompis slänga in ett NT baserat system snarast :-)
Så, jag hoppas du fick svar på alla dina frågor?
mvh JohanSv: Frågor angående .NET och utveckling
Tack för svaren, har dock några frågor till:
1. Vart hittar man SDK:n till VB.Net eller C#.Net? Det närmaste jag kommer är http://msdn.microsoft.com/vbasic/vbrkit/default.aspx, men jag antar att det inte är den?
Du skriver att SDK:n har allt man behöver, men inkluderar den ett grafiskt användargränssnitt för att rita upp kontroller på ett formulär, eller måste man göra detta också i Notepad (verkar aningen omständigt ;o ).
2. När vi ändå är inne på grafiskt gränssnitt så har ju som jag förstår det, Visual C#.NET en GUI, liksom den i Visual C++ 6. Om jag då laddar hem C# Builder, eller en annan C#-kompilator, hur gör jag då det grafiska gränssnittet till mitt program? Säg att jag helt enkelt vill utveckla en windows-applikation med knappar, textboxar och listboxar, går detta lika bra att göra i andra kompilatorer, C# Builder till exempel?
3. Blev otroligt sugen på C# efter att ha sett Microsofts introduktionsvideo till C# och började genast leta böcker om C# och hittade följande till ett riktigt pangpris: http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=63607123
"Börja med C#" av Karli Watson. Drygt 1000 sidor och kostar dryga hundralappen.
Någon som läst den eller kan direkt avfärda mig från bokköpet? Eller andra förslag på läsning? Jag vill läsa en bok om C#, men också snabbt komma igång med windows-applikationer med grafiskt gränssnitt (alltså inte bara konsollapplikationer).
Tack för svaren annars!Sv: Frågor angående .NET och utveckling
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=9B3A2CA6-3647-4070-9F41-A333C6B9181D
>Du skriver att SDK:n har allt man behöver, men inkluderar den ett grafiskt användargränssnitt för att rita upp kontroller på ett formulär
Nej det följer inte med.
>Om jag då laddar hem C# Builder, eller en annan C#-kompilator, hur gör jag då det grafiska gränssnittet till mitt program?
Jag tror C# Builder har en grafisk designer också.
>Eller andra förslag på läsning?
Programming Windows with C# av Charles Petzold (MS Press).
MSSv: Frågor angående .NET och utveckling
Har laddat hem SDK:n och Borlands C#-builder och det ser mycket lovande ut. C# verkar vara ett riktigt trevligt språk, återstår bara att se om det uppfyller mina förväntningar.Sv: Frågor angående .NET och utveckling
//FreddeSv: Frågor angående .NET och utveckling
http://www.icsharpcode.net/
Petter