Nu när jag bestämt mig för att lära mig C# dyker frågor om kompabilitet upp. Om jag gör en applikation i C# kommer den ju inte att fungera med Windows 95/98/Me, förutsatt att de inte har installerat ramverket .NET. ">Måste även Windows NT-användare installera ramverket separat?Kompabilitet
Detta kan jämföras med Visual Basic-applikationerna som krävde Runtime-filer installerade, och även om dessa var lätta att tanka hem var det långt ifrån alla som hade dessa installerade, vilket gjorde det krångligt och omständigt att göra ett enkelt program och visa för någon annan (jo, jag vet att man kan inkludera dessa och göra ett tjusigt installationspaket, mindre smidigt dock om man bara vill visa någon en enkel applikation).
Därför gjorde man enklare applikationer i C++ där det problemet var eliminierat.
Men nu lider ju även C# av det "problemet", likaså C++ om man väljer att använda klasser från .NET-ramverket.
Frågan är hur stort "problem" det är egentligen. Måste även Windows NT-användare installera ramverket separat? Och antalet användare som sitter vid Windows 98 är ju faktiskt ganska hög fortfarande.
Om man nu behärskar både Visual Basic och C++, finns det då någon anledning att göra en applikation i C# hellre än i C++, med tanke på just kompabiliteten?Sv: Kompabilitet
>Frågan är hur stort "problem" det är egentligen.
Det beror på vilken slags applikationer du skapar och hur och till vem de ska distribueras.
>Måste även Windows NT-användare installera ramverket separat?
Ja, det enda OS som .NET ramverket är inkluderat i hittils är Win 2003 Server.
>Om man nu behärskar både Visual Basic och C++, finns det då någon anledning att göra en applikation i C# hellre än i C++, med tanke på just kompabiliteten?
Det finns väl många andra faktorer som spelar in också, t.ex. produktivitet.
MSSv: Kompabilitet
Ja, det enda OS som .NET ramverket är inkluderat i hittils är Win 2003 Server."
Men det är tyvärr övergående. Till hösten släpps 2.0 av ramverket i o m nästa version av Visual Studio och då har inte heller Windows 2003 Server det senaste...kontentan är att man i princip alltid måste skicka med ramverket. Det går inte att förutsätta att det finns (och i rätt version) någonstans egentligen...