Tjena! Förmodar att det är samma variant jag råkade ut för gällande adodb.dll som inte ville snurra med mig. Felet iofilenotfound är ju lätt att förstå, dock inte varför det händer. Japp, när jag kör Debug eller i Release i VS så funkar det. Det är när jag paketerar det och intallerar hos andra det inte fungerar längre(eller hos mig själv i en annan folder). Kopierar jag DLL'erna till samma folder som min EXE så funkar det. Fattar inte hur det kunde bli så här dock. Allt fungerade ju smärtfritt för 2-3 dagar sedan utan att behöva inkludera DLL'erna. Om jag lägger till DLL'erna för MSChart så kommer nästa problem:Saknas filer? MSChart60?
Jag har ett mindre roligt problem just nu o behöver lite expertissupport från Er på Pellesoft.
Jag har gjort en program som hanterar databas, dataset, Internet och MSChart osv. Allt fungerade helt normalt till i förrgår. Sedan hände något helt oförklarligt. Jag har tidigare kunnat göra en Executable som ensam körs tillsammans med en DB. Detta fungerar inte längre. Jag kan fortfarande köra mitt program i VS.Net både i release och i Debug mode. Men när jag skapar en executable och gör ett install-fil av .exe och DB samt registrytillägg så funkar det inte längre. Jag får följande fel:
An unhandled exception of type 'System.IO.FileNotFoundException' occurred in STS Manager.exe
Additional information: File or assembly name AxInterop.MSChart20Lib, or one of its dependencies, was not found.
Kopierar jag in DLL'erna som den saknar i samma folder som min .exe så funkar det. Detta har alltså fungerat innan smärtfritt medan jag nu måste kopiera in dem själv.
Och fixar jag felet ovan så kommer nästa fel:
An unhandled exception of type 'System.InvalidOperationException' occurred in system.dll
Additional information: The key 'StatusBar1.ShowPanels' does not exist in the appSettings configuration section.
???? System.dll? Det verkar som om min .Net installation ballat ur men jag har ominstallerat .Net redistributable. Behöver jag installera om hela Visual Studio?
Eller har referenserna/assemblies i projektet blivit korrupta?
Tacksam för synpunkter....
/MagnusSv: Saknas filer? MSChart60?
Jag gjorde som så att referensens egenskap ändrade jag till "local copy=true". Sen kopierade jag den dll:en och la den i samma katalog som exefilen.
Förmodar att du får felet endast när du levererar eller kör programmet på andra ställen än din lokala dator eller dator med vs.net installerat, stämmer det?Sv: Saknas filer? MSChart60?
Gjorde en repair på Visual Studio men samma fel. KAnske får göra en uninstall först o pröva.
Eller finns det någon annan fix ellerförklarning till att det blir så här?
mvh
MagnusSv: Saknas filer? MSChart60?
An unhandled exception of type 'System.InvalidOperationException' occurred in system.dll
Additional information: The key 'StatusBar1.ShowPanels' does not exist in the appSettings configuration section.
Allt verkar helt urballat. Hur kommer jag ur detta?
Gjort en clean ominstall nu men hjälpte föga.
Kan man skapa nya app.config samt assemblyInfo.vb filer och andra projektbaserade filer? Hur gör man detta lättast?
/Magnus