Hej, Skumt.. testa att installera MDAC från v2.6. och fortsätt uppåt? Sök efter mdac_typ.exe på din dator, den skall ligga i studiokatalogen någonstans och bifogas vid installationstillfället. Se där till att du placerar din version 2.8 över den befintliga så kanske det går bättre. Det riktiga versionsnumret på den MDAC som är installerad kan man se i windowsregistret: Hej,BRÅDSKANDE - MDAC - hur uppdaterar jag MDAC_TYP.EXE i visual studio?
får följande felmeddelnade:
The .Net Data OLE DB Provider(System.Data.OleDb) requires Microsoft Data Access Components(MDAC) version 2.6 or later. Version 2.53.6200.0 was found currently installed.
Detta trots att jag installerat MDAC 2.8. Har även kollat med component checker som säger att jag har 2.8. RTM Har läst på denna sida att man ska ersätta tidigare MDAC_TYP.EXE i Visual Basic/Studio program. Hur gör man detta?
Har nu kollat timme efter timme på Internet och inte hittat nåt vettigt? Nån som kan hjälpa?
Mvh
HanneleSv: BRÅDSKANDE - MDAC - hur uppdaterar jag MDAC_TYP.EXE i visual studio?
http://msdn.microsoft.com/data/downloads/updates/default.aspx#MDACSv: BRÅDSKANDE - MDAC - hur uppdaterar jag MDAC_TYP.EXE i visual studio?
Ps. Så var det i vs6, kan inte med säkerhet svara på hur .net gör.Sv: BRÅDSKANDE - MDAC - hur uppdaterar jag MDAC_TYP.EXE i visual studio?
<CODE>
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\DataAccess\FullInstallVer
</CODE>
Jag har också varit med om tillfällen då component checker inte visar rätt version. Detta kan bero på att någon av filerna som ingår i MDAC har bytts ut sedan installationen (detta kan hända t.ex. då man installerar vissa program).
Testa att avinstallera MDAC och sen installera om version 2.8.
/PelleSv: BRÅDSKANDE - MDAC - hur uppdaterar jag MDAC_TYP.EXE i visual studio?
tackar för alla svar. Någon annan har löst problemet och vet faktsikt itne riktigt hur han gjorde.
Men tack iaf.