Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Vb.net vs Delphi

Postades av 2001-08-30 14:47:00 - Sven Åke Persson, i forum visual studio.NET IDE, Tråden har 17 Kommentarer och lästs av 1129 personer

Hello Folks

Har läst in mig på VB.net,och funnit att det är ett
plagiat på Delphi 6.0.Det som .net nu har och kan utföra
har Delphi haft i årtal.

För Vb användare är Delphi mycket lätt att lära och använda.

Alltså gå över till Delphi i stället för att slänga ut en massa
pengar på .net

Hur som hels du kommer att få ett elände att porta dina
gamla VB applikationer till VB.net

Tycker
Sven

Svara

Sv: Vb.net vs Delphi

Postades av 2001-08-30 17:36:00 - Mattias Sjögren

>Har läst in mig på VB.net

Bra

>och funnit att det är ett plagiat på Delphi 6.0.

På vilket sätt? Något speciellt du syftar på? Detsamma kan väl sägas om många andra språk.

>Det som .net nu har och kan utföra har Delphi haft i årtal.

Pratar du övergripande om .NET nu, eller syftar du fortfarande bara på VB.NET? Om du syftar på hela .NET så tror jag du grovt har underskattat dess omfattning.

>Alltså gå över till Delphi

Nej tack

>i stället för att slänga ut en massa pengar på .net

Det kan du göra i princip gratis om du så önskar.

>Hur som hels du kommer att få ett elände att porta dina
gamla VB applikationer till VB.net

Det har jag inte för avsikt att göra.

MS

Svara

Postades av 2001-08-30 17:43:00 - Sven Åke Persson

Hej
>eller syftar du fortfarande bara på VB.NET?

Det stå på första raden i mitt inlägg.

Har ingen överblick på något annat.

Bra att du tog upp tråden,Det finns en hel del att ventilera
om detta

mvh
Sven

Svara

Postades av 2001-08-30 21:01:00 - Johan Lewis-Jonsson

För min del skiljer sig Framework.Net en hel del från Delphi (använt version 4). En av orsakerna jag inte gillade Delphi till 100% var tex vid databas uppkopplingar och liknande använder man en massa visuella object. Just när det är ickevisuella object gillar jag mer att skapa dem kodmässigt. Gillar att om du gör det i .Net så skapas den underliggade koden som man sedan kan modifiera. Jag gillar detta mycket bättre (samma nackdel finns i VB6).
Det som jag ser till borland (som de heter nu igen) är kylix, som är delphi för linux. Har inte testat det mer än väldigt kort, men ser ut att fungera bra

Svara

Postades av 2001-08-30 22:11:00 - Sven Åke Persson

Hej
Delphi
>En av orsakerna jag inte gillade Delphi till 100% var tex vid databas >uppkopplingar och liknande använder man en massa visuella object.

Håller med + att dom har en idiotisk Alias teknik för sökvägar som är oanvändbart.
Men Delphi har så mycket plus Vs VB i övrigt så det får man stå ut med.

mvh
Sven

Svara

Postades av 2001-08-31 11:19:00 - Patrik Löwendahl

du kan spjärna emot och sparka hur mycket du vill, men .NET kommer att bli bra mycket större än både delphi och VB6 i slutändan.

Det finns många anleningar till det, men en av de främsta är att .NET förnärvarande stödjer 26+ olika språk, dvs du kommer inte behöva vara låst vid vb/c#/c++/cobol/java/python ...

Dessutom en mycket stor del av windows apier och underliggande funktionalitet via CLR'en och base classes, dessa base classes kommer helt att ersätta mfc, atl och andra tekniker för att koda på windows platformen och windows är ett stort starkt operativ system på markanden. Vidare så kommer tekniker som asp.net / webforms, Webservices / Soap, remoting och com+ 1.5 att ha stark dragningskraft för enterprise developers, vilka till mångt och mycket sätter tonen för vilka djupgånde böcker, artiklar och kurser som branschen producerar.

Man kan säga vad man vill om den komersiella världen, men det som är komersiellt gångbart får ofta en tung satsning bakom sig därför att det finns pengar att tjäna.

Svara

Postades av 2001-08-31 12:42:00 - Peter Bladh

kommer det /finns det kanske ett pascal för .NET?:)

Svara

Postades av 2001-08-31 13:03:00 - Sven Åke Persson

Hej
>NET kommer att bli bra mycket större än både delphi och VB6 i >slutändan.

Faen trot .Vi får väl återkomma i ärendet om ett år eller så.

mvh
Sven

Svara

Postades av 2001-08-31 13:25:00 - Christoffer Hedgate

> kommer det /finns det kanske ett pascal för .NET?:)

Japp. http://www2.fit.qut.edu.au/CompSci/PLAS//ComponentPascal/

För ytterligare språk för .Net: http://msdn.microsoft.com/net/thirdparty/default.asp#lang

Svara

Postades av 2001-08-31 13:40:00 - Peter Bladh

...det är ju bra för de som gillar delphi, menar jag...

Svara

Postades av 2001-08-31 19:16:00 - Johan Lewis-Jonsson

En sak som jag tror kommer att tala för .Net är att du har både c# och VB.net användare vilket gör att antalet utvecklare som kommer använda Framework.Net jämfört med Delphi kommer att vara x:1.
Desutom kommer många komponenttillverkare att skapa .Net komponenter. Att sedan kunna ärva från dessa är ett bra steg framåt. Jag vet inte om det är möjligt i Delphi.

Svara

Postades av 2001-09-01 13:51:00 - Sven Åke Persson

Hej
Rickard skrev
>du kan spjärna emot och sparka hur mycket du vill.

det ligger i generna att man inte skall acceptera allt som
någon försöker trycka på "en" utan att kritiskt granska
efter den plattform man själv står på.

mvh
Sven

Svara

Postades av 2001-09-01 20:08:00 - Patrik Löwendahl

det är skillnad på att kritiskt granska och vara envist oföränderlig och trångsynt ...

Du har faktiskt utalat dig långt innan dagens datum att .NET kommer bli en flopp, då utan någon större kunskap om va de nya platformen innebär. Sådana uttalande är farliga att göra.

För övrigt så kommer .NET vare sig man vill eller inte, att bli den ledande platformen att utveckla program för microsoft miljön. Delphi till exempel har så vitt jag vet noll stöd för riktigt skalbara och skiktade lösngingar..

Det trångsynta i det hela är att döma ut en total förändring av tekniken, grundat på syntaxen i ett språk. Titta lite mer brett, titta på hur mycket Microsoft bränner in i CLR och .NET, titta på vilka företag som går in och backar upp Microsoft. Betänk också att vad vi ser just nu är version 1 av en realtivt ny approach på gammal beprövad teknik...

så igen, döm inte en ny platform efter 1 av 26 syntaxer. Syntaxen är knappt 1 tiodel av vad .net betyder för utvecklare på microsoft platoformen ( och om man läser mellan raderna i dokumentationen så kommer det en portning till linux / unix)

Svara

Postades av 2001-09-02 12:11:00 - Sven Åke Persson

Hej
>Du har faktiskt utalat dig långt innan dagens datum att .NET kommer bli en flopp

Det tror jag fortfarande . Plus att Windows XP kommer att få
det väldigt svårt.

Vi kan återkomma i ärendet om ett år

Ha det
motvalls gubben Sven

Svara

Postades av 2001-09-03 00:47:00 - foo Olsson

>NET kommer att bli bra mycket större än både delphi och VB6 >slutändan.
>För övrigt så kommer .NET vare sig man vill eller inte, att bli den >ledande platformen att utveckla program för microsoft miljön.
>och om man läser mellan raderna i dokumentationen så _kommer_ >det en portning till linux / unix
Det låter som du vet vad som kommer att hända i framtiden eller utrycker du bara en subjektiv åsikt?
Skriver man "kritiskt granska och vara envist oföränderlig och trångsynt" och "Sådana uttalande är farliga att göra" borde man kanske vara lite mer ödmjuk och inte påsta att olika saker kommer att hända. Du _kankse_ har rätt men har ingen aning om vad som _kommer_ att användas om några år(.Net är inte ens en färdig produkt).

>Delphi till exempel har så vitt jag vet noll stöd för riktigt skalbara och >skiktade lösngingar..
Vad är det som så vitt du vet inte finns/stöds/går att göra i delphi?

>kommer det /finns det kanske ett pascal för .NET?:)
Enligt borland så tittar dom på .Net och säger ungefär "Vi kommer att följa med windowsplattormens utveckling som vi alltid gjort" "Borland kommer att stödja .NET". Exakt vad detta betyder är inte så lätt att veta.Borland är kända för att inte snacka så mycket om vad som kommer i framtiden inga public betas odyl(tyvärr).

>Desutom kommer många komponenttillverkare att skapa .Net >komponenter. Att sedan kunna ärva från dessa är ett bra steg framåt. >Jag vet inte om det är möjligt i Delphi.
Det går bra att ärva från komponeter i delphi men inte från .Net komponenter :-).

Det går utmärkt att skapa databaskoplingarna i Delphi genom att enbart skriva kod. Man behöver inte använda "delphis alias teknik" heller. Som i de flesta verktyg kan man lösa samma sak på olika sätt.

Svara

Postades av 2001-09-03 10:42:00 - Patrik Löwendahl

vad är inte ödmjukt i att acceptera att det microsft satstar miljarder på för utveckling på sin egen platform, inte kommer att gå i graven???

All framgångsrik analys av framtiden bygger på historisk bakgrundsfakta och en gnutta sunt förnuft.

Man kan säga vad man vill om Microsofts produkter, men de är eftertraktade, de är använda i en utsträckning som ingen trodde på från första början. Steve Balmer är en envis bilhandlare som har satt sin kurs på att sjösätta en av de absolut största förändringarna för utveckling på Windows platformen. Delphi kommer inte i närheten av den utbredda funktionalitet som .NET platformen erbjuder, inte utan att skapa en CLS variant av språket.

Det jag ställer mig frågande till är hur Delphi löser skiktade lösningar?? Det är en snar omöjlighet att skapa riktigt stora system utan åtminstonde 3-4 skikt. Jag har under min tid som konsult hittills inte stött på ett enda delphi system som använder connection pooling/ object pooling/distributed transactions/JITA osv eller ngn annan form av stöd för skalbarheten, så går det att skapa standard com/com+ object?. Delphi för mig lämpar sig bäst för små desktop lösningar eller mindre icke skalbara 2-skiktslösningar.

Jag undrar också vad delphi har för stöd för att skapa webservices, vilket är en mycket lovande teknik tillsammans med SOAP.. Hur hqr borland tänkt att slå MS på fingrarna vad gäller base classes på win platformen ?? Delphi har en bra lösning idag, men kan den bli så bra som den projekterade integreringen med operativssytemet??

Och vad gäller .NET's vara eller inte vara så är det inte svårt att gissa sig till vad som är en trolig framtid, MS satsar fullt och kommer successivt avsluta underhållet av deras äldre tekniker. Idag finns formligen 100-tusen tals vb / c++ programmerare för ms platformen, tror du att de kommer ge upp och börja köra ngt annat??

Developmentor som är ett av världens absolut mest acrediterade utbildnings / forsknings företag med Don Box i spetsen är dessutom en av flera stora företag som hjälper MS att basunera ut .NET budskapet.

SUN är skrajja och sätter ut annonser i amerikansk press för att påverka konsumenterna att kräva att tillsammans med .NET motorn skeppa senaste JAVA motorn. Talar inte det lite för .NET ??

Windows tog på sig till v3 innan det blev poplulärt, men trots då bristande resurser satsade ms på att utveckla v1, v2 och v3, tills det slutligen slog igenom. Tror du att de nu med enormt mycket störrre resurser i ryggen kommer ge upp sin nya strategi som planerats på sedan 98 även om v1 av .NET får ett kallt mottagande??

Jag kan skriva en smärre avhandling om det här eftersom stora delar av min tid sedan MS annonserat först vs7 sedan .NET ( slutet av 99 början av 2000) har gått åt till att gräva djupt, inte bara i syntaxer, base classes och teknik, utan också i underliggande strategier från microsoft och deras partners.

Därför kan jag också säga som jag gör med gott samvete, och det har ingenting med att se framtiden att göra, bara att se historien. Grundläggande sammhällskunskap på gymansiet lärde i alla fall mig att historien upprepar sig gång på gång på gång på gång på gång .. ( även om de absolut extremaste händerlser tar lång tid på sig att repetera)

Svara

Postades av 2001-09-03 14:02:00 - Sven Åke Persson

Hej
Bra jobbat grabbar, för jag tror att foo Olsson är en grabb.Efter att läst Era insiktsfulla inlägg har
bilden av . Net och Sun Borland klarnat betydligt.

Det är bra med ett "vedträ" i brasan då o då.

Ha det
Sven
Ps
jag bryr mig inte om invektiv som "envist oföränderlig och trångsynt ..."
Det får jag räkna med när jag går in på "canvasen"
DS

Svara

Postades av 2001-09-03 20:38:00 - foo Olsson

Jag har inte skrivit något negativt om Microsoft eller deras produkter. Har inte skrivit att du har fel. Det enda jag skrev är att du inte vet vad som kommer att ske i framtiden du kan bara spekulera. Vad var det som gjorde dig så upphetsad, brukar försöka undvika dessa eviga älska/hata MS diskussioner.

Det finns ganska många som siar om it-industions framtid och alla delar inte din analys av Microsofts/.Nets framtid, kanske beror det på att dom inte läst grundläggande sammhällskunskap på gymansiet ;-) (jag tvivlar).

Skulle .Net bli en flop så kommer jorden inte att gå under så jag fattar inte riktigt varför massor av programmerare skulle ge up (Vad ska dom ge up?).

Vad är det som är så anmärkningsvärt med att SUN försöker få Microsoft att distrubuera deras JAVA motor? Dom vill väl ha så stora marknadsandelar som möjligt, betyder det att man är skraj?

Själv tycker jag .Net verkar intressant och inte så dumt. Om det blir en flip eller flop vågar jag inte tro något om, det kanske blir något mittmellan.

Angående dina delphi frågor:

Det enklaste är nog om du läser Delphi developer Guide:
(Hittade bara Dev Guiden för D5 men den duger nog)
http://www.borland.com/techpubs/delphi/delphi5/index1024x768.html

Genväg till:
Chapter 14: Creating multi-tiered applications
http://www.borland.com/techpubs/delphi/delphi5/dg/multit.html#471776

Genväg till:
Distributing applications using COM and DCOM
http://www.borland.com/techpubs/delphi/delphi5/dg/buildap.html#997521

Om du inte tror att man kan använda Delphi i större projekt kan du kolla deras "case studies":
http://www.borland.com/about/cases/

"Jag undrar också vad delphi har för stöd för att skapa webservices, vilket är en mycket lovande teknik tillsammans med SOAP.."

I D6 har borland lanserat något dom kallar websnap,datasnap m.m (Har inte använt D6 själv). men det finns ganska mycket att läsa om detta.
http://www.borland.com/webservices/news/
http://www.borland.com/webservices/
http://www.borland.com/datasnap/
Här hittar du exempel på hur man anväder webservices i D6.
http://community.borland.com

"Hur hqr borland tänkt att slå MS på fingrarna vad gäller base classes på win platformen ?? Delphi har en bra lösning idag, men kan den bli så bra som den projekterade integreringen med operativssytemet??"

Har ingen aning hur borland tänkt lösa stöd för base classes, om dom nu funderar på detta. Tycker du delphi har en bra lösning idag varför kan inte delphi ha det imorgon? Jag tycker det verkar osannolikt att MS kommer vara dom enda som levererar utvecklingsverktyg i framtiden. Det vore en ganska tråkig framtid, och som utvecklare tycker jag det vore bra med konkurrens.

Svara

Nyligen

• 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 153
27 952
271 704
883
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies