Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

problem med rättigheter i OWA på Exchange 2003 med Server 2003

Postades av 2004-05-25 17:27:32 - Kalle Karlsson, i forum exchange server, Tråden har 9 Kommentarer och lästs av 1863 personer

Hej!

Jag har precis installerat min första Exchange 2003 server med Server 2003.
Servern med exchange är en extra domänkontrollant i vårat AD.
Jag har kört en ren standardinstallation på exchange, men när jag surfar upp OWA'n så får jag bara upp en vit bakgrund och brustna länkar.
Jag kollade i loggarna för IIS och där är det code 401 på nästan alla dokument som webservern levererar.
Är det några extra inställningar som måste göras för att OWA'n skall funka?

Det verkar inte spela någon roll om jag loggar in som administratör i OWA'n eller som en vanlig user.

Vad kan detta bero på?

/Kalle

Svara

Sv: problem med rättigheter i OWA på Exchange 2003 med Server 2003

Postades av 2004-05-27 11:08:15 - Göran Husman

Hej,

Det där låter märkligt men är säkert beroende på något i din miljö. En standardinstallation av E2003 skall tillåta OWA access utan någon speciell konfiguration alls. Kan det vara så att du har något speciellt installerat på Exchange servern som påverkar dess IIS-konfiguration? Har du provat från olika klienter? Fungerar en vanlig Outlook? Använder du en URL typ "http://<server>/exchange" och loggar in med rätt konto? (tips: vill du öppna en annan brevlåda än den du är inloggad som och använder Integrated Windows Authentication så gör du så här: "http://<server>/exchange/<namn>" där namn = brevlådans mailadress fast utan @<domain.se>

/Göran Husman
Exchange MVP
HumanData AB

Svara

Postades av 2004-05-27 14:32:17 - Tommy Clarke

Detta har hänt mig oxå vid ett flertal tillfällen. Vet faktiskt inte vad det beror på, men tror att det är nått med iis eller jaa de kan bara ha med iis att göra igentligen.

Men för mig så har det blivit att man kan logga in mot owan men sedan så står det bara laddar/loading i högra fönstret eller så blir det brustna länkar på bilderna.

Hur som helst.. det som alltid varit lättast att göra är helt enkelt att köra en reinstall och det har löst mina problem vid detta i 100% av fallen, och då det går relativt fort så brukar det gå fortare än att sitta o felsöka för hand.

//
Tommy Clarke

Svara

Postades av 2004-05-27 14:55:31 - Johan Sandqvist

Har du kört URLScan eller IIS Lockdown kan du förvänta dig en hel del liknande problem också.

Svara

problem med rättigheter i OWA på Exchange 2003 med Server 2003. Verkar vara löst

Postades av 2004-05-28 08:57:31 - Kalle Karlsson

Tack för alla tips!

Det konstiga är att jag har en helt vanlig installation av Server 2003 också. Vi köpte Server 2003 och Exchange 2003 samtidigt. Så jag började med att installera Server 2003 och sedan IIS samt SMTP och NNTP tjänsterna, enl Exchange 2003 Deployment Guide.

Allt funkar klockrent med Outlook. URL:en jag kör mot är http://<server>/exchange.
Jag har skapat en mailbox för alla användare i domänen samt mailadresser osv. Dock verkar det inte spela någon roll med vilken användare jag loggar in som.

Jag satte mig ner nu och kollade lite närmare på konfigurationen i IIS. När jag tittade på inställningarna för katalogsäkerhet på "mappen" Exchweb så var anonym åtkomst aktiverat (konto IUSR_<datornamn>). Jag provade att klicka ur det och istället klicka i "Integrerad Windows-autentisiering" och "Grundläggande autentisiering...", och applicerade det på alla undermappar till Exchweb.
Till min stora glädje kunde jag nu logga in på OWA'n och få upp mailboxen. Allt ser rätt ut i gränssnittet, inga brustna länkar eller funktioner som inte fungerar.

Är detta den inställning som skall vara för Exchweb i IIS'arn?
Hur ser det ut på en Exchange 2003 där installationen har fungerat från början?

/Kalle

Svara

Sv: problem med rättigheter i OWA på Exchange 2003 med Server 2003. Verkar vara

Postades av 2004-05-28 15:48:46 - Johan Sandqvist

Så här ser mina rättigheter ut.

Exadmin - Basic Authentication (jag kör SSL)
Exchange - Basic Authentication
ExchWeb - Anonymous
ExchWeb/bin - Basic Authentication
Public - Basic Authentication

Om du kör utan SSL får du byta ut Basic mot ex Integrated Authentication. Jag föredrar dock att köra Forms Based Authencation med Basic + SSL.

Enklaste sättet att nolla alla rättigheter är att ta bort de Virtual Directories som skapast och starta om Exchange. Servern kommer att skapa nya VD:s i så fall. Kom ihåg också att om du pillar på rättigheter, pilla *först* på rättigheterna i Exchange System Manager (HTTP->Exchange Virtual Server) eftersom inställningarna där har företräde före alla inställningar du gör i IIS (dvs bootar du om datorn riskerar du att förlora alla inställningar du gjort i IIS men inte i ESM).

Lycka till!

// Johan

Svara

Postades av 2004-05-28 20:19:15 - Jan Eriksson

Hade exakt samma problem tidigare i år med samma miljö som dig. Nu kommer jag inte ihåg vad vi gjorde för att fixa just detta men om jag minns rätt så handlar det om rättigheter. Om du inte får till det så hör av dig så ska jag kolla den servern.

Svara

Sv: problem med rättigheter i OWA på Exchange 2003 med Server 2003. Verkar vara

Postades av 2004-06-07 09:20:28 - Emil Linder

På ExchWeb skall det vara Anonymous Authentication, ändrar du kan det för vissa funktioner skapa problem. För mig låter det som att lösenordet för iusr_<server> har tappat sync med IIS, du kan prova att ändra lösenordet på iusr_<server> på maskinen och sedan ändra lösenordet i IIS:en, där du kryssar i Anonymous Authentication. Men värt att tänka på är att du måste ändra på alla ställen som använder sig av Anonymous Authentication.
Du kan verifiera om det är Anonymous kontot har tappat sync, prova att skapa en test.htm (fyll den med iformation) och lägga i wwwroot för "default website" och sedan accessa den via webben på adressen http://server.domain.x/test.htm. Innan du försöker accessa filen verifiera att bara Anonymous Authentication är påslagen i IIS:en för den filen och att iusr_<server> har NTFS läs access till filen. Får du fram innehållet i filen så skall lösenordsmappningen stämma, får du upp en sida om "Access denied" så är det lösenordsproblem.

Mvh Emil Linder Humandata AB

Svara

Nyligen

• 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 153
27 952
271 704
1 138
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies