Aktuellt dB beräkning. Mina matte kunskaper har bleknat. mmm.... Tack Henrik det är ju dom solklara fakta som Vi mfl kan. Kan detta hjälpa dig? fast det är ju inte VB med där, så jag får väl söka vidare för att ge dig bästa hjälpen ;-) Wooops jag lyckades dubbelposta Normalt med Briggs Log blir det ju Ahhhhhhhhhhhh äntligen fick jag till mina tankebanordB Antilog
I Vb kan jag skriva så här.
<code>
dB = 20 * Log(8000) / Log(10) 'svaret blir 78 dB för 8000 ggr förstärkning helt korrekt.
</code>
Hur tusan vänder jag på det . Jag vet 78 dB och vill ha ut svar 8000
vänd runt på formel enl ovan så att svaret blir 8000Sv:dB Antilog
Men ! hur fae... vrider jag till VB6 Funktionen så att jag matar in 78 dB och får ut 8000 ggr
Se exempel ovan och även Forum Asp.net dB frågan.
Vb går ju via Ln och sedan / Log10
Svaret skulle då bli 8000 ggr * 0.000020 dvs om Vi räknar på ljudtryck 160 milliPascal
Det har retarderat i skallen, jag får inte till det.Sv: dB Antilog
http://web.comhem.se/~u85209111/db/db1.htmlSv:dB Antilog
Phuuuuuuuuuu jag är så inne i detta,får ingen ro förrän det är löst.
Ja tack Sten det var en kanonbra lektion om hur man räknar ut dB i alla dess former.
Men ! hur fae... skriver jag om jag vet dBtalet i mitt ex. 78 dB
och vill veta hur många ggr förstärkning ökning av ljudtryck som orsakade detta dBtal.
Svaret skall bli 8000.
<code>
dB = 20 * Log(8000) / Log(10) 'så här blev svaret 78 dB, nu vill jag vända och få ~8000
</code>
<b>Om jag förstått det rätt så är ordet Antilogarithm för Log(78)</b>Sv: dB Antilog
10^x=y ' AntiLog
Log(y)=x
Men VB krånglar till det med Log(8000) / Log(10) Phuuuuuuuuuuu...........Sv:dB Antilog
Så här blev det. Vb6 kod
<code>
'Problem :det står att ljudtrycket är 78 dB
'Ok hur många gångers ökning är detta vs 20 microPascal
Dim ggr As Long
ggr = 10 ^ (78 / 20) ' ger svar 7943 dvs ~ 8000 som jag visste det skulle bli.
MsgBox ggr
</code>
Fae... jag ger mig aldrig.