Niklas mfl. För att vara lite tydligare. Well, "tron kan försätta berg" heter det iofs. Nu vet jag inte hur just Keno fungerar, men när det kommer till lotterispel är det bara spel där man delar på vinsten som man har någon som helst påverkan. (Då satsar man helt enkelt på ovanliga tal, så vinner man i genomsnitt mest.) Eftersom det finns 19 primtal upp till talet 70, så borde det vara bättre att välja icke primtal. <b>Tror du själv på den där storyn, Niklas.</b>Matematker ! ?
Angående resonemanget kring Keno här.
Är det smartare att invänta tåget eller att bara chansa när det far för bi ???
Undrar
SvenSv: Matematker ! ?
Jag påstår (utan täckning) att det är mer effektivt att hålla fast
vid mina 24 rader primtal varje dag , än att slumpa nya tal varje dag.Sv: Matematker ! ?
Men om man väljer bort alla övernaturliga möjligheter
så skiter oddsen i vilken metod du anväder och du kommer
således att förlora i slutändan.
Sign. Rationell Sv: Matematker ! ?
Man kan ju föra ett ganska enkelt resonemang: Hade det gått att påverka utgången på Keno hade lotteriinspektionen satt dit dem ganska resolut.
Alt.: Hade det gått att påverka utgången så hade vi haft några stormrika typer som hade barskrapat hela verksamheten.
Alltså: primtal eller ej, byta varje dag eller samma i flera år är helt oväsentligt.
Var en intressant story för ett tag sen, när en professor knäckte en kod som står helt öppet på framsidan av skraplotter. Han kunde alltså titta på lotten för att se om man vann. Han testade och det gick. Problemet var bara att när han räknade hur lång tid det skulle ta per lott så tjänade han mer på att bara arbeta...Sv:Matematker ! ?
Fast chansen att vinna blir inte större för det.
Tror du själv på den där storyn, Niklas.
SvennePon
<citat>Jag påstår (utan täckning) att det är mer effektivt att hålla fast
vid mina 24 rader primtal varje dag , än att slumpa nya tal varje dag.</citat>
Spelar ingen som helst roll (med täckning)Sv: Matematker ! ?
Jag antar att du syftar på lott-gubben (för att det finns skill i lotto är ju inget att snacka om).
Han hade en ganska exakt beräkning där han visade hur lång tid det skulle ta och varför han struntade i det. Helt uppenbart att det inte var värt tiden (tror att det var en låg högstanivå på lotterna, alternativt att han bara kunde lista ut om det var lägsta vinsten).
Observera att killen inte försökte sälja något, och redan var en känd professor som på konsultbasis arbetade på ett känt universitet. Han hade liksom enbart saker att förlora på att gå ut med storyn, förutom att poängtera en jävligt dålig rutin för skraplotter.
Naturligtvis kan man ändå vara skeptisk mot det, och det var jag förstås, tills jag hade läst hela artikeln; när det kommer till usa är jag ändå inte så förvånad. Kolla bara på röstautomaterna...