Jag har precis börjat handla med kryptovalutor och märker att marknaden är extremt volatil. Ena dagen kan priset gå upp rejält, för att nästa dag rasa. Jag förstår att riskhantering är A och O om man vill hålla på långsiktigt, men det är svårt att veta var man ska börja. Ska man använda stop-loss, sprida investeringarna på flera coins eller helt enkelt bara satsa små summor i början? Jag vill gärna höra hur andra nybörjare och mer erfarna traders hanterar riskerna. Jag började själv smått och använde alltid stop-loss för att undvika större förluster. Det är också smart att aldrig riskera mer än några få procent av kapitalet i en enskild affär. På så sätt kan man lära sig marknaden utan att riskera hela portföljen. Jag valde också att sprida mina innehav mellan både mer etablerade coins och några mindre projekt. Det gör att jag inte blir helt beroende av en enda kursrörelse. Om du vill läsa mer om riskhantering och enkla strategier som fungerar för nybörjare kan du kolla Hastighetsoptimering för hemsida där det finns bra förklaringar och praktiska exempel. Det jag lärt mig är att tålamod och disciplin är minst lika viktigt som själva analysen. Man måste acceptera att alla affärer inte blir vinnare och ha en plan för hur man hanterar förluster. På så sätt slipper man panikbeslut och kan bygga upp en stabil strategi över tid.Riskhantering för nybörjare inom kryptohandel
Sv: Riskhantering för nybörjare inom kryptohandel
Sv:Riskhantering för nybörjare inom kryptohandel