Hej Jag har inga konkreta exempel att ge dig men om du gör bilden svartvit först så får du ut hur mörk varje pixel ska vara. Ska du sen färga den röd så blir en mörkgrå pixel mörkröd, en ljusgrå pixel blir ljusröd. Nja, det är nog fel väg. Behåll istället intensiteten och förändra nyansen och mättnaden; dvs HSV/HSI. Tacksamt med bra engagemang trotts att det är jul :) "Skapa en markering (mask) av det område där färgen du vill ändra existerar. Justera sen nyans och mättnad enligt den färg som du vill ha." Som sagt; kolla på HSI/HSV. Behåll I- (V-)värdet (intensitet), och förändra H (nyans) och S (mättnad).Målarprogram
Har en kompis som är målare. Vi diskuterade om man kunde göra ett program där man tar ett kort på ett hus och bygger ett program i VB för att kunna testa att ha olika färg på fasaden.
Har sett ett sådan program i en färgaffär för några år sedan.
Någon som har tipps om hur man ska kunna byta färg?
Har kikat lite på olika exempel målarprogram gjorda i VB6 men inte kommit på hur.
Det luriga är att olika skuggor på fasaden (träpanel) ska synas på den nya färgen på panelen.
mvh RolandSv: Målarprogram
Det borde inte vara så svårt, det handlar nog bara om att få fram rätt formel för att räkna ut den färgade nyansen från den gråa.
ThomasSv:Målarprogram
Omvandla alltså hela bilden till det formatet (eller behandla den i det formatet).
Skapa en markering (mask) av det område där färgen du vill ändra existerar. Justera sen nyans och mättnad enligt den färg som du vill ha.Sv: Målarprogram
Hade tänkt använda VB6 för att färglägga, alltså kunna prova med olika färger men osäker på vilken teknik jag använder i vb.
mvh RolandSv:Målarprogram
Har funderat på att göra en mask för att kunna få delarna transparenta för att sedan lägg ihop dem. allts lägga den förändrade bilden med träpanelen över befintlig bild och på sätt byta färg.
Men hur byter jag färg på den utmaskade bilden ?
mvh RolandSv: Målarprogram