Tjena Det här måste ju vara busenkelt för den som vet, finns det ingen vetare här ? Håller med Tyrone att det är lite svårt att förstå exakt hur du menar. "Sen vet jag inte riktigt om man måste gå via FTP eller hur man kör dessa trix. " Enkelt uttryckt kan du bara komma åt filer på det sättet du gör nu om du kan komma åt filerna via vanliga explorer (inte internet explorer). Det kan gå genom att vara ansluten till något nätverk, genom att ha någon slags mountat filsystem, etc., etc. Kan man skaffa ett vanligt konto på tex surftown, ftp:a upp en txt fil och sen accessa den på ngt smidigt sätt ? Varje gång du vill läsa/ändra filen så får du sedan ladda ner filen, ändra i filen och sedan ladda upp den och hoppas att ingen annan gör samma sak samtidigt för då försvinner den enes ändringar. Det är ju alltså inget bra sätt, finns det nåt annat sätt ? > Det är ju alltså inget bra sätt, finns det nåt annat sätt ? Det är ett inneboende problem hos alla typer av mountade filsystem, bara det att det blir tydligare och än svårare att hantera om man ska sköta det själv. Jo databas kanske skulle fungera men det känns lite overkill. Det enda som skall hända är att jag lägger till information hela tiden, det är en mycket enkel kunddatabas. Som sagt: Du kan mycket väl lösa det via vb, men det finns en lång rad problem, de flesta mer eller mindre olösta, med den typen av redigeringar över gränser mellan filsystem. Det är mycket svårt att göra något åt det själv. Här sitter man mitt i natten å försöker lära sig php & mysql ASP funkar fin fint med mySQL annars.. och om du är van vid VB så skulle jag rekommendera ASP istället Ja, kör på PHP. > Det är både bättre (tycker jag) än ASP och dessutom gratis :) Windows Server i vilket IIS ingår kostar pengar. Jo, det är klart, men tittar man på marknaden för webhotell så är det inte stor skillnad på ett webhotell som tillhandahåller IIS resp. Linux/Apache med PHP_MOD, så jag skulle inte vilja påstå att det är gratis.. Självklart är det hanska billigt om man sätter upp en server hemma, men alla vill ju inte göra det. Editera txt fil över nätet
Jag har skrivit ett för mig smidigt program som har sin databas i form av en txt fil. Txt filen ligger inom mitt nätverk och är inte lösenordsskyddad på något vis. Jag accessar den genom
Open sokvag For Input As #1
Do Until EOF(1)
Line Input #1, txt_data
och så vidare.
Finns det något enkelt sätt att komma åt denna filen utan några större programförändringar genom att lägga den på någon typ av server så att jag kan komma åt den utanför mitt nätverk ?
Hur skulle koden se ut och vart skulle filen kunna ligga ?Sv: Editera txt fil över nätet
Sv: Editera txt fil över nätet
Sökvägen är ju klart den server du har filen på.
Sen vet jag inte riktigt om man måste gå via FTP eller hur man kör dessa trix.
Att det går att lösa ganska enkelt är jag säker på,men det fattas information
för att man skall kunna ge ett rakt svar.Sv:Editera txt fil över nätet
Det är det trixet jag är ute efterSv: Editera txt fil över nätet
Om du inte kan ordna det så, så måste du skriva om din kod, och då är det helt och hållet beroende på vilken typ av server det är, och hur du har tänkt att utnyttja den. Det finns en radda kontroller etc. du kan lägga till för att ha olika typer av nätverkskommunikation, och du får utnyttja någon av dem.Sv:Editera txt fil över nätet
Sv:Editera txt fil över nätet
Jag vill ju inte att användaren ska behöva ftpa ner en fil med ett ftp program, spara ner den på ett ställe, göra ändringar och sen ftpa upp den igen. Det kommer givetvis aldrig att fungera.Sv: Editera txt fil över nätet
Att du kan t.ex. ansluta till servern via filsystemet så filen blir låst på servern. Dvs. när man delar filer via nätverket i windows. Eller att du lägger databaskoden på webbservern (eller går över till t.ex. mysql, mssql, firebird eller liknande)Sv: Editera txt fil över nätet
Det du försöker uppnå låter som en av två grejer:
1. Något slags dokument man gemensamt redigerar.
2. Något slags loggbok, något man "fyller på" med mer information efter hand.
Jag skulle därför vilja föreslå två andra alternativ:
1. Använd ett versionshanteringssystem.
resp.
2. Använd en databas.
Där har du (nästan) alla problemen lösta från början.
Edit: Satan.. 24 sekunder för sen... =) Sv:Editera txt fil över nätet
Måste alltså lära mig mysql ? finns inga genvägar att uppdatera en txtfil genom en vbsträng som ligger på en server nånstans ?Sv: Editera txt fil över nätet
Som jag sa tidigare har du utifrån den koden du har du tre möjligheter:
1. Se till att du kan komma åt filen över nätverk på precis samma sätt som du gör nu. Då funkar det.
2. Skriva om koden så att du först hämtar de filer du vill ha åtkomst till, och redigera dem som du gör nu, och sen skicka grejerna.
3. Skriva om koden helt så att du pratar direkt med någon slags serverprogramvara.
Problemet med 1. är främst att det inte alltid går.
Problemet med 2. är att du får otrevliga concurrency-effekter. (Det är dock inte alltid så farligt.)
Problemet med 3. är att du då lika gärna kan göra något av de två andra alternativen jag gav.Sv:Editera txt fil över nätet
Nu får det bli detSv: Editera txt fil över nätet
Det är både bättre (tycker jag) än ASP och dessutom gratis :)Sv:Editera txt fil över nätet
Visste inte att det kostar att koda ASP...Sv: Editera txt fil över nätet
Linux/Appatche med PHP_MOD = Grattis.Sv:Editera txt fil över nätet