Jag har en klass som jag har definierat i en klassmodul i mitt projekt. I den klass triggas vid ett tillfälle en händelse med raiseEvent. Det jag undrar är hur jag kan hantera den händelsen under min Form. Jag läste i hjälpen och där stod det att jag skulle skriva: Menar du att du inte själv definierar din händelsefunktion utan låter VB göra det åt dig? Eller vad menar du egentligen? Har du deklarerat händelsen i klassmodulen? Har du tilldelar variabeln X en instans/objekt?Fånga händelser från klassmodul i VB6
Dim withEvents x as minKlass
Det verkar fungera, då VB sedan automatiskt hittar x_minHändelse och skapar en subrutin för den.
Mitt problem är att när jag använder raiseEvent i klassmodulen körs inte koden som under x_minHändelse.
Jag har väldigt liten erfarehet av objektorienterad programmering, så jag har antagligen gjort nåt dumt fel någonstans...Sv: Fånga händelser från klassmodul i VB6
För övrigt är det (enligt mig) god programmering att deklarera klassen globalt, dvs i början av koden:
Private WithEvents x As minKlass
Och sedan allokera klassen i Form_Load eller något.Sv: Fånga händelser från klassmodul i VB6
<code>
Public Event MyEvent()
</code>
/MickeSv: Fånga händelser från klassmodul i VB6
Form_load()
Set x = New minKlass
End Sub