I mitt Form 1 har jag en datakontroll(data2) Snabbt så kopplar du Label:n DataSource Data2 och DataField till SummaStyck Det som händer är att den sista posten visas. Om du kopplar som jag skrivit skall det funka varje gång du Refreshar Data2. Frågan som skapar fältetSummaStyck verkar ha låst sig till en post. Det sköna med problem är tillfredställelsen när man löser det.Label och datakontroll kopplad till fråga i accessdatabas
Jag har en Label(lblTsumma)
data2.databasename är"db2.mdb"
data2.recordsource är en fråga "Fråga1"
I frågan skapas ett fält(SummaStyck) som visar produkten av två andra fält (Styck) och (Pris)
Enligt: SummaStyck:[Styck]*[Pris]
Det jag vill visa upp i Labeln är summan av (SummaStyck)
Det är dessutom önskvärt att (lblsumma) uppdateras om jag ändrar något i databasen och klickar på "cmdSpara"
Är det genomförbart, eller bör jag tänka om ?Sv: Label och datakontroll kopplad till fråga i accessdatabas
Valen kommer upp i designläge om du har Data2 aktiv
Edit: du får förmodligen aktivera båda dessa property varje gång du kör din Sub.
Kolla och berätta hur det gick.Sv:Label och datakontroll kopplad till fråga i accessdatabas
Jag vill ju ha en summering av alla posterna i fältet SummaStyck.
Kanske behöver en Loop ?
Dessutom verkar inte frågan köras.
Jag lade till en post i databasen, men labeln visar fortarande upp föregående post.
Detta även efter att jag kört om programmet.
Det ska finnas någon funktion i SQL Som summerar fält.
Något i stil med: SELECT SUM(SummaStyck) FROM Fråga1
Men om det funkar så blir nästa bekymmer säkert hur jag visar resultatet i Labeln.
Jag skulle aldrig slutat programmera, jag har glömt allting.Sv: Label och datakontroll kopplad till fråga i accessdatabas
tvångs koppla Label:n i designläge och kolla.
Som svar på din grundfråga det går att få det som du vill. GE DIG INTE ! ;-)
Världen är tillräckligt full med tappade tag.Sv:Label och datakontroll kopplad till fråga i accessdatabas
Får kolla den lite noggrannare så jag inte har råkat få till någon filtrering jag inte vill haSv: Label och datakontroll kopplad till fråga i accessdatabas
Jag gjorde om i databasen.
Jag skapade helt enkelt en fråga baserad på den första frågan.
Den första frågan tog fram produkten av Antal*Pris och lade in detta resultat i fältet SummaStyck.
Enligt-> SummaStyck:[Antal]*[Pris]
Där :
SummaStyck: = namnet på fältet som skapas i frågan
[Antal] = Befintligt fält
* = Multiplikation
[Pris] = Befintligt fält
Den andra frågan summerade fältet SummaStyck och lade in resultatet av detta i fältet Totalsumma.
Enligt-> Totalsumma: Summa([SummaStyck])
Där:
Totalsumma: = namnet på fältet som skapas i frågan
([SummaStyck]) = Fält som skapas av den första frågan
I övrigt följde jag S-Å Persons råd och kopplade label och data2 i designläge.
Samt att jag satte en refresh på data2 varje gång jag ändrade något i databasen.
Allt mögel är inte penicillin men det kan vara värt att prova