Hejsan! Du kan löse det genom att placera ut en Label där du vill att länken ska visas. Sedan lan du ändra fonten på kontrolen så att t.ex. texten blir blå och sedan understucken. Sedan kan du använda följande kod för att öppna länken i webbläsaren:Hyperlänk i VB6
Jag hade tänkt visa ett dokument från min applikation; dokumentet är till exempel ett Word-dokument eller Excel-kalkylblad e.d. I Access har jag lagt en sökväg (hyperlänk) till dokumentet som jag hade tänkt visa som en klickbar länk i applikationen.
Till frågan:
Är detta ett bra sätt att gå till väga på och i sådana fall, vilken/vilka kontroller ska jag använda mig av för att visa länken (har försökt med lite diverse kontroller utan att lyckas), eller hur skriver man i koden för att visa länken (har inte sysslat med länkar och utomliggande dokument innan). Finns det dessutom något sätt att starta en nerladdning av dokumentet/filen?
Tack på förhand.
// DanSv: Hyperlänk i VB6
Option Explicit
Private Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" Alias "ShellExecuteA" (ByVal hwnd As Long, ByVal lpOperation As String, ByVal lpFile As String, ByVal lpParameters As String, ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd As Long) As Long
Const SW_SHOWNORMAL = 1
Private Sub LblHyperlank_Click()
ShellExecute hwnd, "Open", "www.pellesoft.se", "", App.Path, 1
End Sub
Det du behöver göra är att ändra adressen till den hemsida du vill visa.
Observera att du kan köra igång filer på din lokala dator med med den koden.
Hoppas att detta var till någon hjälp.
Johan A