Varje gång jag försöker göra något i VB (som jag nyss installerat), tex öppna ett form eller testköra program, så kommer det upp en ruta med meddelandet "programet har stött på problem och måste avslutas". Jag kan inte göra nånting utan att det avslutas automatiskt! Vad ska jag göra? Vad är det som är fel? Är det någon som vet? Hej, har du installerat .net innan du installerade vb6 - det har jag märkt och hört kan ställa till det. Tack för svar. Om det är en gammal dator där en del program blivit avinstallerade vet man inte riktigt vad den varit med om tidigare. Det säkraste sättet att få ordning på maskinen är nog att formatera disken och installera Windows och alla program från början. Då vet man att det inte finns någon "skit" på den som kan ställa till det. Spånar lite kring ditt problem. Nej jag har inte SP6 installerat. Vad är det? Jag har haft ett liknande problem.VB 6.0 stöter på problem
Tacksam för hjälp!Sv: VB 6.0 stöter på problem
Men generellt är förbjudna åtgärder fruktansvärt svåra att hitta - det kan i princip ju vara vad som helst som händer. Prova skapa ett nytt projekt och kör, fungerar inte det, prova att installera om igen.Sv:VB 6.0 stöter på problem
Nej jag har inte installerat .net tidigare.
Datorn jag använder är en dator som jag köpt från mitt gamla gymnasium där VB 6.0 fanns på den. Men när jag köpte den så tog de så klart bort alla program och det är när jag senare installerat det igen som det har börjat krångla. Jag har testat att skapa nya projekt och det fungerar till en början men efter att ha öppnat dem några gånger så kommer samma fel upp igen. Jag har även testat att installera om, både från samma skiva och från en annan skiva med samma program men felet bara återkommer. Vet inte om det kanske är något i datorn som gör det? Vad tror du?
/Christina "Kickis" SvenssonSv: VB 6.0 stöter på problem
/JohanSv:VB 6.0 stöter på problem
Har du SP6 installerat ?
Finns att hämta här hos Pelle.
Det finns olika versioner av VB 6 varav Enterprise versionen är den proffsigaste.
Du försöker kanske göra något som inte din version har tillgång till.
Starta VB och gå in under Hjälp About berätta för oss vilken version du har.
Skulle vara intressant att höra i vilket läge den kraschar vilken programrad. ?Sv: VB 6.0 stöter på problem
Det står bara att det heter Microsoft Visual Basic 6.0
Avinstallerade programmet eftersom det inte fungerade så jag vet inte vilken programrad den krachar på men den krachade nästan på en gång sedan man öppnat VB så det verkar snarare ligga något på datorn som hindrar det. Nu har jag lyckats få in programmet på en annan dator så jag kan i alla fall göra det jobb jag ska göra men det är fortfarande irriterande att det inte fungerar på min hemdator.
Är jätte tacksam för tips.Sv:VB 6.0 stöter på problem
Det löste sig när jag kompilerade programmet.
Jag har ingen aning om varför, men troligen har det väl initierat någon kodsnutt i nån DLL eller så...
/Martin