Jag har ett problem som säkert många av er kan lösningen på. Det du ska använda är något som heter OpenFileDialog och det finns i en fil som du ska lägga till i "referenser". Filen heter "ComDlg" eller något i den stilen, "Microsoft Common Dialogs". Jag kan inte lägga till denna filen. Felmeddelandet säger att "En referens kan inte läggas till den angivna filen". Programmerar du VBA i Word? I så fall är det lättare att använda sig av FileDialog i Office objekt bilbioteket("Microsoft Office 11.0 Object Library" för office 2003) Många tack!!Att kunna hämta en sökväg till en fil ifrån en Dialogruta.
Jag har i mitt worddokument en knapp som utför vissa operationer. Bla. infogar tabell med värden i samt skyddar dokumentet.
Men jag får inte till min sista funktion: Jag skall infoga en hyperlänk till en fil i sista cellen i tabellen. Detta vill jag göra genom att bläddra efter en fil och sedan infoga den.
Jag har klart för mig hur jag skall använda "Selection.Hyperlinks.Add"- funktionen, men jag vet ej hur jag skall kunna få fram filnamnet?
Skall man använda Dialogs-metoden eller hur skall man göra.
Det jag vill åstadkomma är alltså att i princip få upp dialogrutan "Open file", men istället för att öppna en fil vill jag komma åt sökvägen för filen och använda denna i Hyperlinks.Add
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta!
Tack på förhand!
MVH JimmySv: Att kunna hämta en sökväg till en fil ifrån en Dialogruta.
Sv:Att kunna hämta en sökväg till en fil ifrån en Dialogruta.
Tack ändå!Sv: Att kunna hämta en sökväg till en fil ifrån en Dialogruta.
Private Sub CommandButton1_Click()
Dim of As Office.FileDialog
Set of = Application.FileDialog(msoFileDialogOpen)
of.Title = "Välj fil att länka till"
of.AllowMultiSelect = False
If of.Show Then
Selection.InsertAfter of.SelectedItems(1)
End If
End Sub
Sv:Att kunna hämta en sökväg till en fil ifrån en Dialogruta.
Det funkar finfint!
MVH
Jimmy