Jag skulle vilja lägga in ett litet minus framför nodes i en treeview när de expanderar men jag förstår inte hur jag ska skriva koden för att det ska fungera. Har försökt läsa mig till det på MSDN men jag förstår fortfarande inte. Jag har en imagelist där bilden ligger men jag får inte in den. vet inte om denna lösningen är vad som rekommenderas, men det funkar: Förstod inte riktigt din förklaring. om jag förstår dig rätt så har du fått in en bild med minus i en imagelist? Japp, felet va att jag inte visste hur jag skulle referera till de olika Noden. Men nu har jag kommit på det så nu fungerar det.Extendedimage i Treeview
Någon som har något förslag?Sv: Extendedimage i Treeview
kommer inte ihåg riktigt vilka egenskaper man skall sätta på treviewen, längst ner har jag kopierat hur det ser ut hos mig.
1.
Lägg in bilden i .RES-filen som bitmap som t ex 110
2.
lägg till bilden i en imagelist:
imagelist.ListImages.Add , "minus", LoadResPicture(110, 0) ' "minus" är key
3.
när du har en node som du vill ändra bild för:
node.Image = "minus"
treview i .frm-filen:
Begin MSComctlLib.TreeView Tree
Height = 7935
Left = 0
TabIndex = 3
Top = 1440
Width = 12015
_ExtentX = 21193
_ExtentY = 13996
_Version = 393217
Indentation = 0
LabelEdit = 1
Style = 7
Checkboxes = -1 'True
BorderStyle = 1
Appearance = 0
End
KlasSv:Extendedimage i Treeview
Vet inte hur man använder .res filer. Vet inte vad det är. Jag är ganska mycket nybörjare i programmering så jag har fortfarande mycket att lära mig.
När jag bara skrev in node.image="minus" så hamnade minuset på den sista av childen. Förstår inte varför.Sv: Extendedimage i Treeview
Då behöver du inte använda .res-fil.
Och du får fram bilden i trädet, men på sista noden?
Då refererar du till fel node, du måste på något sätt referera till den node där du vill ha minus-bilden. Vet inte om du använder någoon variabel typ "lNode" när du skapar noderna i trädet, antagligen refererar den till sist skapade noden, och därför hamnar minus på den.Sv:Extendedimage i Treeview
Tack för all hjälp!