jag utvecklar program i VB6 och använder CrystalReports ver7 som rapportgenerator och med component 'Crystl32.ocx Nu kanske jag missuppfattat något, men jag tolkar det som att du försöker öppna en ver9 rapport med en ver7 viewer? I sådana fall beror det nog på att viewern inte klarar av att visa nyare rapporter. hej Johan! jag vet inte im du fick mitt mail om vad jag menade. Kan du skicka mig ett mail så jag får tag på din adress Postar vad du skrev i iMailet så att andra kan följa diskussionen. först vill jag tala om att det är första gången jag ställer en fråga i Forumet (det märks väl) Svar: när jag installerade CystalReport ver9 skapades crvier9.dll och den har version 9.20.528 som jag skrev inledngsvis får jag felmeddelande när jag kör koden. Jag kan alltså inte öppna report som är sparad i ver 9 varken för till bildskärm eller printer Jag har inte pysslat med CR på länge, men jag tror att du får gå in på Project > Components och Project > References och kolla att du arbetar med rätt version. hej Johan det har jag precis gjort och nu verkar det fungera synd för det var trevligt att ha kontakt med dig på detta utomordentliga forum Kul att det löste sig. Alltid bra med feedback på svaren, då vet man (förhoppningsvis) vad som är felet en annan gång ett liknande problem dyker upp.vb6 CrystalReport9
använde denna kod för att generera utskrift vilkem har fungerat utmärkt
rpthbil.ReportFileName = App.Path & "\Hbil.rpt", rpthbil.Action = 1
efter att ha uppdaterat Hbil.rpt till verion 9 får jag följande felmeddelande:
run time error 20525
unable to load rapport
finns det någon som kan hjälpa mig med mitt problem undrar
Kjell Olsson i Helsingborg
kjell.redodat@telia.com Sv: vb6 CrystalReport9
/JohanSv:vb6 CrystalReport9
kjell.redodat@telia.com
/Kjell OlssonSv: vb6 CrystalReport9
---------------
Jag har under årens gång skapat en hel del rapporter i ver7. jag öppnar i ver 9 en fil som är skapad i ver7 sparar den sedan i ver9-format, detta är inget problem utan det uppstår mär jag skall skriva ut rapporten.
---------------
Menar du att du kan visa rapporten på skrämen men inte skriva ut den? Om den inte går att visa tror jag fortfarande att viewern inte är kompatibel med ver9 rapporter. Du har inte möjlighet att uppdatera viewern till ver9? Annars får du nog hålla dej till ver7 filer.
Sv: vb6 CrystalReport9
Sv: vb6 CrystalReport9
/Johan