Hej Misstänker att du slarvat med det där jag kallar ordning på kontor. Jag körde ditt exempel och det gick alldeles utmärkt. Jag förstår inte vad du menar med att Form och vbp ligger i skilda mappar. Hur kan jag kolla och se hur hänvisningarna går? Ursäkta en dum fråga men menar du med NotePad där jag skriver min vb-kod? <b>Regel nr 1. Döp alltid dina seriösa Projekt och Form till något du känner igen. Med anledning av min kommentar "Ordning på kontor". Jag skall göra ett Projekt Datum. Jag tycker det låter som om du har en saknad referens. Gå in på Project->References och kolla om det står "MISSING:" framför någon av de förkryssade komponenterna. Tack. Ja det är mycket riktigt. Jag hade "missat!" att jag hade en referens med MISSING:. Tack Sven-Åke för en bra sammanställning om "ordning på kontoret". När jag följde den så konstaterade jag att den stämde på mitt projekt också. Skönt!! Slarvfel är dock svåra att själv upptäcka, tyvärr. Hej Sven-Åke, Oki på det. Har själv fått detta fel några gånger. Puss o kram Åsa. Glad att det finns 40+ tjejer som tycker detta är intressant :-b :-o Det är ju kul att ha hittat ett forum där man går hem, lite svårt att uppbåda nå't direkt intresse på syjuntorna... ;)Felmeddelande för Date
Jag har skrivit ett VB6-program där jag skall ange dagens datum. Jag har skrivit som jag brukar alltså på följande sätt:
dagDat=Date
Får av någon anledning följande felmeddelande: Compile error: Can´t find project or library.
Kan någon hjälpa mig med detta?Sv: Felmeddelande för Date
Dvs Form och vbp ligger i skilda mappar.
Kolla din Vbp fil i NotePad och se hur hänvisningarna går.
Testa detta i ett nytt testprojekt , du behöver inte spara det, kör det rätt upp och ner i din Editor.
<code>
Option Explicit
Private Sub Command1_Click()
Dim dagDate As Date
dagDate = Date
MsgBox dagDate
End Sub
</code>
Berätta hur det gick.Sv:Felmeddelande för Date
Sv: Felmeddelande för Date
Det blir hopplöst att hålla reda på om du slentrianmässigt alltid kallar dom för Projekt1 och Form1</b>
Jag gjorde så här.När programmet fungerar i Editor-läge så gör du så här.
Save Project As. Då skall både Form och Project.vbp hamna i samma mapp som du valt.
Tillverka alltid en ny mapp om du jobbar seriöst med ett Project.
Se till att alla tillbehör ligger i samma mapp.
För att kolla hur det ser ut kan du klicka på .vbp filen med höger knapp
och sedan Öppna med Anteckningar. Då blev det så här med mitt test projekt.
<b>Type=Exe
Form=Form1.frm
Reference=*\G{00020430-0000-0000-C000-000000000046}#2.0#0#..\WINDOWS\system32\stdole2.tlb#OLE Automation
IconForm="Form1"
Startup="Form1"
Command32=""
Name="Date"
HelpContextID="0" </b>
Som du ser ligger Form1 direkt i samma hänvisning som projektet.
Förmodligen ligger det hänvisning till annan mapp i ditt projekt.
Kolla särskilt denna rad.
<b>Startup="Form1"</b>Sv:Felmeddelande för Date
1. Jag har en huvudmapp som jag döpt "MinaProjekt."
2. I den tillverkar jag en undermapp "Datum"
3. Startar Vb Editorn och börjar lägga upp en Form med tillhörande knappar mm.
4. Ganska omgående gör jag Save Project As där jag döper Projekt och Form till något vettigt.
5 Fortsätter mitt bygge som kan ta flera veckor Sparar så fort jag är nöjd med ett nytt steg i prog.
6. Gör en Backup mapp ofta så jag inte förlorar veckors arbete.Sv: Felmeddelande för Date
Sv:Felmeddelande för Date
Sv: Felmeddelande för Date
när man får just det felmeddelandet för så "basic" funktioner som Date eller Trim eller nåt i den stilen så brukar det bero på att man har en saknad referens. Det är inte den komponent som innehåller just Date eller Trim som saknas, utan någon annan. Det är ett skruvat felmeddelande helt enkelt...Sv:Felmeddelande för Date
Det har då berott på att jag kört starten av projektet i VB6 IDE mappen,
sen har jag handgripligt och felaktigt fört över projektet till en annan mapp. Ungefär så.
Save As och Save är det riktiga sättet att placera ut till mapp.Sv: Felmeddelande för Date
Sv:Felmeddelande för Date