Tjena... Du kan använda MCI kommandon. Kolla in d här som tydligen ska klara av d mesta... även DVD! Mer hjälp??!! Om du är ute efter något mycket enkelt utan gränssnitt så kan detta API kanske vara nåt.Mp3uppspelning
Jag har en liten fråga... finns det nått bättre sätt att spela upp tex en mp3 fil...
just nu har jag en form med en knapp... när man trycker på knappen så spelas en mp3-fil upp... men jag använder media-spelaren som uppsleningsprogram.. alltså den i VB ... men den kräver väldigt mycket minne.... finns det nått annat sätt att spela upp mp3 filer än genom media-spelaren....
Jag hoppas ni förstår vad jag menar
Tack på Förhand
// PeRsASv: Mp3uppspelning
Jag har ett program hemma som kan göra allting en vanlig spelare kan göra, enbart via api/mci.
kan visa källkoden imorgon.Sv: Mp3uppspelning
http://www.planetsourcecode.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=9783&lngWId=1
/Einörd (einord)Sv: Mp3uppspelning
Kolla kommentarerna! Hur kommenterat som helst, men okej:
1. öppna en fil
2. spela fil
Enkelt. Kolla bas-filen. Som sagt, super kommenterad!
Det finns et exempel projekt också som fungerar skit bra!
OBS!
Ingen automatik i det programmet, du får gör en hel del själv, t.ex. välj fil, klicka open, klicka playSv: Mp3uppspelning
Private Declare Function sndPlaySound Lib "winmm.dll" Alias "sndPlaySoundA" _
(ByVal lpszSoundName As String, ByVal uFlags As Long) As Long
Const SND_ASYNC = &H1
Dim FullPathFilename as string
FullPathFileName = Sökväg\MP3namn.ext
sndPlaySound FullPathFileName, SND_ASYNC
Jag har dock ett svagt minne att detta API inte klarar MP3 med variabel Bitrate, men är inte säker....
Parametern lpszSoundName är sökvägen till filen
Parametern uFlags är värden eller en kombination av värden som talar om hur filen ska spelas upp, tex asynkront, loopa....
Kolla någon hjälp så får du mera info om de olika flaggorna och deras värde.