En gång testade jag att använda ä,ö och å i min VB-kod. Till min förvåning funkade det hur bra som helst. Alla har inte svensk teckenuppsättning i sina datorer. Hej Problemet är bara att när man skriver ett svenskt program så blir det så mycket förväxlingar. Nu är det ju bageri det gäller. Alltså dessa ord: Hej igen Går helt lysande att använda svenska i programeringen. En detalj bara ang. de ord du använder. Ja du ser, när man inte ens kan engelska så blir det ju ännu svårare =)VB - på svenska
Av vilken anledning borde man inte använda svenska tecken i sin VB-kod?
/JörgenSv: VB - på svenska
Det blir knepigt att dela med sig av sin kod till andra än svenskar.
(Själv använder jag svenska tecken i kommentarer men inte i kod om jag
tror att det är något som blir kortlivat. Annars enbart engelska.)
/johan/Sv: VB - på svenska
Lite av "snobberi" kanske.Själv är jag uppfostrad i den gamla
skolan där det aldrig fungerade.Därför undviker jag svenska tecken.
Om man utväxlar kod med utlänningar så är det bra
om man skriver universelt.Jag skriver engelskt så långt jag
kommer ihåg,använder aldrig svenska tecken.
mvh
SvenSv: VB - på svenska
Bread - Bröd
Dough(?) - Deg
Emballage - Förpackning
Invoice - Faktura
osv.
Det känns nästan lite fånigt att byta ut alla ord i koden till engelska. Nu är det ju ett svenskt program, och därför måste ändå en översättning göras innan man kan dela med sig till utlänningar. Att inte använda svenska tecken men väl svenska ord skulle väl se ut ungefär så här:
Brod
HamtaBakbesked
SkrivUtFoljesedlar
osv.
Men som sagt, är det ostabilt att använda svenska tecken om nu inte programmets kod ska visas för någon annan än utvecklarna?
/JörgenSv: VB - på svenska
Ja i ditt exempel,så blir det ju lite kufiskt.
Du kan väl gå halva vägen och undvika åäö.
Å kan skrivas aa, Ä ae Ö oe , kanske :-) Faen vet .
mvh
SvenSv: VB - på svenska
(hoppas jag)
För det måste väll vara syftet när man inför Unicode ?
Allt blir så mycket enklare, man skriver som det heter utan alla dumma översättningar till engelska, danska eller dyligt.
Årsmedelvärde -> Aarsmedelvaerde
Dessutom så kommer man mycket långt då alla skyddade ord är skrivna på engelska.
Annars är väll det lika bra att vi direkt går över till engelska när man sedan försöker lagra data i databaser som hellre hade sett att vi skrev in engelska ord för enklare sortering osv. men man har insett att alla inte tänker ändra sig och infört möjlighet till alternativa sorteringsmetoder.
Det blir ändå knas med engelska då man har engelska som fältnamn i databser och tillåter vanliga användare att skriva spontna frågor direkt mot databasen.
När du väl kompilerat din kod (även på svenska) blir det gammal hederlig maskinkod och den är språkoberoende, så var är problemet ?
Går mycket bra att skicka till andra länder.
mvh RolandSv: VB - på svenska
Emballage är väl ett svenskt ord, borde vara packing på engelska.Sv: VB - på svenska
/Jörgen